Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Strategic Business-to-Business Marketing

Vlerick Business School

  • Beschrijving
  • Overzicht

Hoe winnen in business-to-business markten?

Innovatieve diensten of producten worden snel geïmiteerd, de prijsdruk neemt almaar toe en klanten worden overstelpt met tal van commerciële boodschappen. Hoe past u zich aan deze nieuwe marktcondities aan? Werken de oude strategische benaderingen nog? Hoe vult u uw product- of serviceportfolio optimaal in? Hoe communiceert u dit alles op een geïntegreerde manier? En hoe beheert u uw salesforce? De opleiding 'Strategic Business-to-Business Marketing' (B2B) biedt u een antwoord!


Voor wie?

Managers die actief bezig zijn met het vermarkten van producten of diensten in B2B.


De opleiding 'Strategic B2B Marketing' is uitgewerkt rond vijf modules:

Module 1: Marktgedreven strategie

  • De dynamiek van strategische planning
  • De omgeving en concurrentie in kaart brengen
  • De beschikbare middelen en mogelijkheden analyseren
  • Strategische prioriteiten en een visie formuleren
  • De juiste beslissingen nemen

Module 2: Het waardecreatieproces

  • Hoe creëert u waarde door, voor en met de klant?
  • Segmenteren, selecteren en positioneren: hoe maakt u de juiste keuzes en hoe past u ze toe?
  • Hoe ontwikkelt u een winnende value proposition om zich te onderscheiden van de anderen en te ontsnappen aan de commoditisering
  • De verschillende stappen van co-creatie met de klant

Module 3: Product line management

  • Hoe beheert u uw product- en dienstenaanbod in het kader van uw B2Bmarketingmix?
  • Hoe positioneert u uw verscheidene producten en diensten tegen de concurrentie én elkaar?
  • Hoe beheert u de trade-off tussen innovatie en volume?
  • Hoe gaat u om met kannibalisatie?

Module 4: B2B-marketingcommunicatie

  • Wat is de rol van branding in B2B-markten?
  • Hoe ontwikkelt u een effectieve en efficiënte B2B-marketingcommunicatiecampagne?
  • Hoe integreert u boodschappen en media voor maximale impact?
  • Wat is de rol van internetcommunicatie?
  • Hoe creatief laat de klant u toe te zijn?

Module 5: The Move towards Solution Selling (E)

  • Van een productgerichte salesaanpak naar een servicegerichte aanpak
  • De servicesector beter begrijpen en managen
  • Wat is de impact van een oplossingsgerichte salesaanpak?

Onze aanpak

U zult versteld staan van onze neus voor de praktijk. Elke sessie bestaat eerst uit een conceptueel deel. Daarin ontwikkelt u samen met collega-deelnemers duidelijke denkschema's. Daarna gaat u aan het werk om meteen de denkschema's aan uw praktijk te toetsen.

Niveau N.V.T.
Vorm Part-time
Incompany Nee
Open inschrijving Ja
Doorlooptijd 4 dagen
Locaties Brussel, Gent
Type Non-degree (executive programmes)
Kosten €3495
Titulatuur Geen titel
Benodigde taalkennis Nederlands, Engels
Afronding Diploma