Dé opleidingensite voor hbo en hoger

MBO Leidinggevende Travel & Hospitality niveau 4

Scheidegger Opleidingen

  • Beschrijving
  • Overzicht

Samenvatting

De opleiding is speciaal ontwikkeld voor iedereen die het hoogst haalbare officieel erkende MBO-diploma wil behalen dat gericht is op frontoffice­management in een hotel, restaurant of recreatiebedrijf.

Vooropleiding

Je kunt deelnemen aan deze opleiding als je minimaal beschikt over een diploma MBO-niveau 2, een MAVO-diploma, een diploma VMBO (kader, gemengd of theoretische leerweg) of een overgangsbewijs HAVO of VWO naar het vierde leerjaar.

Heb je niet de juiste vooropleiding? Dan kun je met een goede motivatie en ruime werkervaring een toelatingstoets maken. Met een goed resultaat kun je zo alsnog tot de opleiding toegelaten worden. Als je gebruik wilt maken van deze vorm van toelating, dan wordt tijdens de intake uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat.

Omschrijving
Wil jij graag als leidinggevende werken in de toeristische sector? En vind je het leuk om met mensen om te gaan? Dan is de opleiding MBO Leidinggevende Travel & Hospitality niveau 4 iets voor jou! Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor reserveringen, receptiewerkzaamheden en het verstrekken van informatie. Je bent de schakel tussen personeel en management. Je zorgt voor de kwaliteit en voortgang van de werkzaamheden en bent verantwoordelijk voor de tevredenheid van de klanten. Tijdens de opleiding leer je allerlei aspecten van financieel beheer en kwaliteitsbewaking kennen. Ook ontwikkel je je managementvaardigheden. Na afronding van deze opleiding is het mogelijk om door te studeren naar diverse HBO Leergangen en Bachelors, zoals de HBO Leergang Hotelmanagement en de HBO Bachelor Management van Scheidegger.

Characteristics
MBO-niveau 4

Objectives

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor volwassen studenten die een MBO-diploma willen behalen. Voor de start van de opleiding wordt persoonlijk contact met jou opgenomen. Alle belangrijke aspecten worden dan telefonisch met je doorgenomen. Zo wordt onder andere ingegaan op de rol van de stage in de opleiding, de geschiktheid van jouw werkplek en de keuzeprogramma's waaruit je kunt kiezen. De opleiding start met een kick-off. Hierin worden het programma, de begeleiding en de examinering uitgelegd. Daarnaast krijg je een introductie in e-Connect, de digitale leeromgeving van Scheidegger, waar je alle informatie over je opleiding vindt.

De opleiding is voor een belangrijk deel gekoppeld aan de praktijk. Je loopt stage waarbij je het vak in de praktijk leert. Ook volg je modules in de vorm van klassikale bijeenkomsten met veel voorbeelden uit de praktijk. Deze modules worden verzorgd door docenten die zelf in het vakgebied werkzaam zijn. Dat maakt de lessen erg leuk en zorgt ervoor dat de leerstof heel herkenbaar wordt uitgelegd.

Wij begrijpen hoe het is om volwassenen op de leiden. Zo zorgen wij ervoor dat je de opleiding goed kunt combineren met werk en privé. Ook zijn de boeken die in deze opleiding worden gebruikt uitstekend geschikt voor MBO. Hierdoor werk je heel doelgericht naar het programma toe. Wij maken het je zo makkelijk mogelijk om jouw diploma te halen.

Begeleiding

Tijdens de opleiding word je op verschillende manieren begeleid. Je hebt een studiebegeleider voor de voortgang in je opleiding en een stagebegeleider voor de voortgang in je stage. Tijdens jouw opleiding hebben zij regelmatig contact met je. Ook met vragen kun je bij hen terecht. Op de werk- of stageplek zelf is er begeleiding door je stagementor. Dit is vaak je leidinggevende of een ervaren collega. Hij of zij helpt je de praktijkopdrachten uit te voeren.

Wat doet een leidinggevende travel & hospitality?

Als leidinggevende travel & hospitality houd je je bezig met de volgende zaken:

  • Je ontvangt klanten en gasten en geeft ze informatie en advies
  • Je verkoopt of verhuurt diensten en producten
  • Je signaleert klachten en handelt ze af
  • Je werft klanten en gasten en zorgt voor nieuwe opdrachten
  • Je stelt een passend aanbod op met een goede prijsberekening
  • Je voert administratieve handelingen uit
  • Je doet voorstellen voor aftersales of aanpassingen aan dienstverlening
  • Je maakt een operationeel plan en verdeelt de werkzaamheden
  • Je begeleidt medewerkers en stuurt ze aan
  • Je maakt een begroting en houdt deze in de gaten

Je werkt veel met andere mensen samen. Je kunt gaan werken bij reisorganisaties, hotels en touroperators.

Program guide

Het programma bestaat uit 5 beroepsgerichte modules (6 avonden of 3 dagen), een keuzeprogramma, een module Studie­begeleiding (3 lesdagen van 3 uur) en een stage­programma (je werkplek of een stage). Ook wordt aandacht besteed aan de algemene onderdelen die voor MBO-opleidingen verplicht zijn, zoals taal en rekenen.

In deze opleiding leer je alles wat je nodig hebt om als leidinggevende travel & hospitality aan de slag te gaan. Je verdiept je in bestemmingen en vervoersmogelijkheden, je leert boekingen verwerken en je gaat aan de slag met het bijhouden van de administratie. Ook ontwikkel je de vaardigheden om goed te communiceren met klanten en medewerkers en ervoor te zorgen dat alles vlot en naar wens verloopt.

Frontoffice

(6 bijeenkomsten)

  • Effectieve werkorganisatie
  • Verwerken van reserveringen
  • Communicatieve vaardigheden
  • Klantgericht denken en handelen
  • Gasten ontvangen
  • Omgaan met klachten en agressie
  • Opstellen en beantwoorden van e-mail
Boeking en administratie

(6 bijeenkomsten)

  • Boekings- en reserveringssystemen
  • IATA-regels en surface breaks
  • Lijndiensten en charters
  • Reissomberekening
  • Verzekeringen en reisbescheiden
  • Touroperators, ferrydiensten en luchtvaart­maatschappijen
  • Schadeformulieren en reisbescheiden
Praktisch leidinggeven

(6 bijeenkomsten)

  • Leidinggeven
  • Taken, rollen en verantwoordelijkheden
  • Motiveren
  • Instrueren en begeleiden
  • Helder communiceren
  • Omgaan met weerstand
  • Vergaderen en besluitvorming
  • Effectieve werkplanning personeelsbeleid
  • Teamvorming
Backofficewerkzaamheden

(6 bijeenkomsten)

  • Inkomende en uitgaande post
  • Uitvoeren van administratieve werkzaamheden
  • Omgaan met leveranciers
  • Voorraadbeheer
  • Kassabeheer en afsluiten
  • Offertes en bestellingen
  • Reserveringen en planning van vergaderingen en evenementen
  • Informatievaardigheden
Reiskennis en bestemmingen

(6 bijeenkomsten)

  • Topografische kennis
  • Bestemmingsinformatie verzamelen
  • Reisbrochures en andere bronnen
  • Vervoer en verblijf
  • Advies over betaalmiddelen en gezondheid
  • Douanebepalingen
  • Specifieke doelgroepen
  • Zakenreizen
Overige onderdelen
  • Studiebegeleiding
  • Keuzeprogramma
  • Stageprogramma
  • Algemene onderdelen

Niveau MBO
Vorm Part-time
Incompany Nee
Open inschrijving Nee
Doorlooptijd 24 maanden
Kosten €3090
Titulatuur Geen titel
Benodigde taalkennis Nederlands
Maximaal aantal deelnemers 20
Afronding Diploma