Dé opleidingensite voor hbo en hoger
Gepubliceerd op:
Bron: http://facto.nl/10-managementtips-uit-mba-in-een-dag/


10 gouden managementtips uit ‘MBA in één dag’

Leiderschap, strategie, organisatie en uitvoering. Het zijn belangrijke onderwerpen voor facility professionals in hun dagelijks werk. In het bekende managementseminar 'MBA in één dag' van dr. Ben Tiggelaar komen tal van concrete tips voorbij die managers kunnen gebruiken om hun eigen prestaties te verbeteren.

Hier een selectie van 10 gouden managementtips uit 'MBA in één dag'


Tip 1:
"Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden."
Stephen Covey


Een goede indianen-gewoonte

Managementgoeroe Stephen Covey gebruikt in zijn lezingen vaak het voorbeeld van de 'indian talking stick': de praatstok die de indianen in Amerika vroeger gebruikten bij hun vergaderingen. Wie de praatstok in handen had, mocht spreken. De rest zweeg en luisterde met aandacht. Wanneer iemand anders het woord wilde voeren, dan moest hij eerst herformuleren wat de ander had gezegd. Pas wanneer die persoon tevreden was met de samenvatting die was gegeven, droeg hij de praatstok over. Niet eerder.

Volgens Covey komen bijna alle problemen tussen mensen voort uit gebrekkige communicatie. En dan met name uit ons onvermogen om écht, met inlevingsvermogen, te luisteren naar de ander. Zonder dat we per se zélf meteen willen reageren. Om je mond te houden en éérst de ander het woord te gunnen, dat vergt moed en oprechte aandacht voor elkaar.
Covey roept ons op de bewuste keuze te maken om voortaan zo met anderen om te gaan.

Praktisch
Probeer Covey's advies vandaag eens uit. Thuis (misschien zonder dat je vertelt wat je doet) of op het werk. Spreek bij een vergadering af om Covey's advies te volgen. Even wennen, maar vergaderen gaat veel effectiever op de indianen-manier.


Tip 2:
"Leiders van organisaties die de stap maken van 'goed' naar 'geweldig', beginnen niet met 'wat', maar met 'wie'."
Jim Collins


Manager als buschauffeur

Managementgoeroe Jim Collins wilde weten wat geweldige bedrijven anders maakt dan simpelweg goede bedrijven. Na jarenlang onderzoek ontdekte hij een aantal aspecten die hij in zijn boek 'Good to Great' verwerkte.
Collins vergelijkt organisaties met een bus. Nog voordat die vertrekt, vragen leiders van écht succesvolle organisaties zich af: wie moeten er in deze bus zitten en wie juist niet? Zit iedereen op de juiste plek? Dit passen ze consequent toe, zegt Collins. Ze beginnen met 'wie' en dan pas 'wat'. Pas wanneer de juiste mensen op de juiste plek zitten, gaan ze de richting bepalen.

Volgens Collins herken je de juiste mensen aan de volgende kenmerken:
  1. Ze delen de kernwaarden van de organisatie.
  2. Je hoeft ze niet strak te managen.
  3. Ze hebben het potentieel om de beste te zijn in hun vak.
  4. Ze voelen zich verantwoordelijk voor hun werk.
  5. Je zou ze met alle kennis van vandaag nog steeds aannemen.
Praktisch
Hoe begin jij aan een project? Ga je van start met de doelstellingen? Of begin je eerst met het verzamelen van de juiste mensen? Neem jezelf bij het volgende project voor om je eerst te richten op 'wie'. En dan pas op 'wat'.


Tip 3:
"Martin Luther King zei: 'I have a dream', niet: 'I have a plan'."
Simon Sinek


Inspireren kun je leren

In 1963 verzamelden zich 250.000 mensen in Washington om te luisteren naar Martin Luther King. Maar waarom eigenlijk naar hem? King was niet de enige die leed onder de rassenonderdrukking en hij was ook niet de enige begenadigde spreker.

Het antwoord is eenvoudig. Ze kwamen niet voor hem, ze kwamen voor zichzelf. De droom van King was namelijk niet alleen zijn droom, maar ook de droom van duizenden Amerikanen, zowel blank als zwart. De reden dat mensen naar hem luisterden, was: inspiratie.

Volgens Simon Sinek, auteur van de bestseller 'Start With Why', kun je anderen alleen inspireren als je een 'waarom' hebt. Daarmee doelt hij op een bestemming, roeping, een hoger doel of in het geval van Martin Luther King: een droom. Volgens Sinek volgen we inspirerende mensen niet omdat het moet, maar omdat we het willen. We volgen ze niet in hun belang, maar vooral in ons eigen belang. Ze geven ons namelijk de 'waarom' die we vaak bij onszelf missen.

Sinek, S. (2009). Start with why. How great leaders inspire everyone to

Praktisch
Begin met 'waarom'. Waarom zitten we in deze business? Waarom wil iemand deze baan? Waarom zou je medewerker zijn best doen? Zonder antwoord op de 'waarom'-vraag, wordt elke presentatie, sollicitatie of speech een inspiratieloos verhaal.


Tip 4:
Kijk eens in de spiegel: zie jij een effectieve manager?


De vijf van Drucker

Nee, nu even niet de bekende zeven eigenschappen van Covey. Maar de vijf eigenschappen van Drucker. Al in 1966 benoemde managementgoeroe Peter Drucker de vijf belangrijkste eigenschappen van een manager. In zijn boek 'The effective executive' laat hij zien waarin een effectieve manager zich onderscheidt:

Ga bewust om met tijd. Houd een logboek bij. Stel jezelf de volgende vragen: Wat gebeurt er als ik met deze activiteit stop? Wat kan een ander beter doen? En hoeveel tijd van collega's verspil ik?
Ga voor duidelijke resultaten. Vraag je steeds af wat de waarde is van je activiteiten voor de organisatie.
Richt je op sterke punten van jou en van anderen. Verspil geen tijd aan dingen die je niet kunt veranderen!
Doe eerst de belangrijkste dingen en schrap in je activiteiten door je te richten op de toekomst. Kijk daarbij naar kansen.
Neem effectieve beslissingen. Bedenk dat niet de hoeveelheid beslissingen belangrijk is, maar wat je ermee bereikt.
Drucker, F. (1967). The effective executive. New York: Harper & Row.

Praktisch
Zaai een daad, oogst een gewoonte. Zaai een gewoonte, oogst een eigenschap. Eigenschappen verwerf je door ermee aan de slag te gaan. Welke van Druckers eigenschappen zou jij meer moeten ontwikkelen?


Tip 5:
"Ieder mens is in staat zelf zijn leven vorm te geven."
Stephen Covey


Baas in je eigen cirkel

We hebben in ons dagelijks leven allemaal te maken met personen en zaken waar wij geen invloed op hebben. Denk bijvoorbeeld aan marktbewegingen, het weer of files op de weg. Je zou dat kunnen zien als een cirkel waarbinnen jij je beweegt. Stephen Covey noemt dit 'de cirkel van betrokkenheid'.

Binnen die cirkel ligt een tweede cirkel: jouw cirkel van invloed. Die staat voor die zaken waar je wél de baas over bent. Zoals je eigen gedrag en gedachten. Daar heb je wel invloed op.

Covey daagt ons uit om onze cirkel van invloed de vergroten. Oftewel: richt je meer op die zaken waar je invloed op hebt. Niet op de files dus, maar op de manier waarop jij omgaat met files. Niet op de bestaande vraag naar een product of dienst, maar op de manier waarop jij op die vraag kunt inspelen.

Praktisch
Doe de 30-dagen test. Focus je één maand lang volledig op je cirkel van invloed. Op de dingen dus, waarop je wél invloed hebt.


Tip 6:
"Het uitoefenen van macht is geen leiderschap."
Jim Collins


Geen ruimte voor egotrippers

Jim Collins onderzocht de prestaties van ruim 1500 organisaties over een periode van veertig jaar. Hij ontdekte elf bedrijven die echt geweldig werden. Hij beschrijft zijn bevindingen in 'Good to Great'.
Een van de aspecten die de meest succesvolle bedrijven met elkaar gemeen hebben, is dat de organisatie wordt geleid door wat Collins een 'niveau 5-leider' noemt.
Zijn profiel? Bescheidenheid typeert hem. Hij is geen charismatisch type met een grootse visie. Maar ook geen softie. Hij is bijna stoïcijns in zijn vastberadenheid om resultaten te bereiken. Ambitieus, maar geen ambitie gericht op zichzelf. Alles draait om het succes van de onderneming.
Niveau 5-leiders wijzen het succes van de onderneming toe aan hun medewerkers, niet aan zichzelf. Stuk voor stuk beweren ze dat het ook mede te danken is aan geluk. Maar het kan haast geen toeval zijn dat juist deze leiders zo succesvol zijn. (Collins, J. (2001). Good to great. New York: HarperCollins Publishers.)

Praktisch
Ben jij op zoek naar potentiële leiders binnen jouw organisatie? Kijk dan verder dan de charismatische types. Houd je ogen open voor een combinatie van bescheidenheid, doorzettingsvermogen en besluitvaardigheid.


Tip 7:
"Succes in de kenniseconomie is voor mensen die zichzelf, hun sterke punten en hun waarden kennen en weten hoe ze het best presteren."

Peter Drucker

Richtingaanwijzers naar de juiste keuze

Vroeger werd je timmerman als je vader timmerman was. Nu is alles anders. De keuze is aan jou. En de kenniseconomie verwacht van je dat je een succesvolle keuze maakt.
Hoe doe je dat? Managementauteur Peter Drucker (Drucker, P.F. (2005). Managing oneself. In: Harvard Business Review, January 2005) is van mening dat je daarvoor ten minste drie dingen moet weten:
  1. Wat zijn mijn sterke punten? Zonder kennis van je sterke punten weet je niet waar je thuishoort.
  2. Hoe presteer ik het beste? De een zit graag op kantoor, de ander loopt het liefst rond. De een werkt graag onder druk, de ander wil regelmaat. Zonder de juiste omgeving kun je het zelfs met je sterke punten niet redden.
  3. Wat zijn mijn waarden? Wat voor een persoon wil ik zien als ik in de spiegel kijk? Op welke plek moet ik werken om elke dag tevreden te kunnen zijn met wat ik in de spiegel zie?
Praktisch
Hoe scoor je op het gebied van je kennis van je sterke punten, je manier van werken en je waarden? Geef jezelf eens een cijfer voor deze drie aspecten. Onvoldoendes? Dan weet je waarmee je aan de slag kunt gaan.


Tip 8:
"De sleutelrol van leiders is om partners te worden van hun medewerkers."
Kenneth Blanchard


Passende sturing

Er wordt veel geklaagd over managers. Ze bemoeien zich te veel met medewerkers. Of juist te weinig. Veel klachten komen erop neer dat managers zich op de verkeerde manier met de verkeerde dingen bezighouden.

In 1968 bedachten Paul Hersey en Kenneth Blanchard het concept 'situationeel leiderschap'. Centraal idee: hanteer als manager verschillende benaderingen voor verschillende mensen. Jonge starters zijn vaak zeer gecommitteerd, maar missen nog allerlei competenties. Dat vraagt om een meer taakgerichte, directieve benadering: "Kijk, zo doe je dat!" Ervaren specialisten kennen soms periodes van minder motivatie of zelfvertrouwen. Die moeten juist ondersteund worden op het persoonlijke vlak: "Hoe gaat 'ie vandaag?"

Leiders en managers moeten dus actief op zoek naar de 'sturingsbehoeften' van hun medewerkers. Weet wat je collega's nodig hebben om goed te kunnen presteren en lever dat. (Blanchard, K. (2007). Kenneth Blanchard over leiderschap).

Praktisch
Managen is maatwerk. Maak voor jezelf eens een overzicht van welke managementstijl het beste werkt bij welke medewerker.


Tip 9:
"Wat is onze business en wat zou die moeten zijn?"
Peter Drucker


Weet wat je doet

"Wat is onze business en wat zou die moeten zijn?" Belangrijke vragen, vond de in 2005 overleden managementgoeroe Peter Drucker. Al komt zijn quote uit 1960, hij is nog altijd relevant. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt namelijk dat meer dan de helft van alle werknemers niet weet wat het doel is van de organisatie waar ze voor werken.

Volgens Drucker is het doel van organisaties altijd om een bepaalde behoefte van de klant te bevredigen. Winst is daarbij een belangrijke randvoorwaarde, maar geen doel in zichzelf. Toch zien we dat dit gemakkelijk verschuift. Vaak komt de vraag wat we echt betekenen voor de buitenwereld pas als het te laat is. Wat is onze business en wat zou die moeten zijn? Deze vragen moeten volgens Drucker meerdere keren per jaar in een organisatie voorbij komen. Het helpt om helder te krijgen wie je klant is en wat de waarde is die je aan hem levert. (Drucker, P.F. (1974). Management: tasks, responsibilities, practices. New York: Harper & Row.)

Praktisch
Doe de Peter Drucker-test en vraag vandaag aan een aantal medewerkers wat het doel is van jullie organisatie. Komen de antwoorden overeen met het antwoord dat je zelf zou geven?


Tip 10:
"Marketing begrijp je in één dag, maar het kost je een leven om het echt te leren."
Philip Kotler


Vijf doodzonden in de marketing

Marketing: veel mensen praten erover mee, maar weinig bedrijven beheersen het vak tot in de finesses. Dat zegt marketinggoeroe Philip Kotler. Hij inventariseerde de grootste doodzonden in marketing. Welke vijf fouten moet je koste wat het kost voorkomen?
  1. Je bent niet voldoende marktgericht. Je begint het marketingproces bij het product inplaats van bij de klant.
  2. Je kent je doelgroep niet. Je weet niet wat hun behoeftes, voorkeuren en gedragingen zijn.
  3. Je kent je concurrenten niet. Je houdt ze niet in de gaten en je weet niet wat hun sterke en zwakke punten zijn.
  4. Je bouwt geen merk op. Je bent slechts bezig je producten te verkopen.
  5. Je houdt de mix van producten en diensten niet strak in de hand: je probeert alles voor iedereen te zijn. Een strategie die gedoemd is te mislukken!
Kotler, P. (2006). Tien doodzonden van marketing. Waarschuwingssignalen en oplossingen. Schiedam: Scriptum.

Praktisch
In hoeverre bezondigt jouw organisatie zich aan deze punten? Een beetje? Een beetje veel? In ernstige mate? Welke concrete acties levert een eerlijke blik in de spiegel op?


Geïnteresseerd in nog meer tips?


Ben Tiggelaar heeft er in totaal 30 op een rij gezet. KLIK HIER om deze 30 tips te zien.

Speciaal voor facility managers organiseert Facto in samenwerking met Denkproducties op vrijdag 18 maart en 8 april in Utrecht het managementseminar 'MBA in één dag'. Inclusief een gratis verdiepingsdag voor facility professionals.