Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Professionele dialoog

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

  • Beschrijving
  • Overzicht

Samenvatting
Leraren kunnen zich beter blijven ontwikkelen vanuit de eigen beroepspraktijk als zij vaardig zijn in het voeren van een professionele dialoog met elkaar.


Omschrijving
Bij een professionele dialoog gaat het er immers om samen leren en samen creëren. De vaardigheden die leraren daarbij nodig hebben zijn niet alleen van belang binnen het begeleiden van leerlingen of de samenwerking met collega's en ouders. Ook voor het opleiden van toekomstige leraren op de werkplek zijn dit belangrijke vaardigheden waar een mentor over moet beschikken.


1st year
Onderstaande onderwerpen komen aan bod:

Basisprincipes van communicatie: Zenden, ontvangen, aspecten van de boodschap, feedback en ruis. Hoe rekening te houden met de zogenaamde axioma's?

Relatie opbouwen: Hoe doe je dat? De positie van de mentor ten opzichte van de student: de professionele dialoog en evenwaardigheid als uitgangspunt. Koppeling naar de basisbehoeften van mensen: relatie, autonomie en competentie. Ook koppeling met uitgangspunten van transactionele analyse (inzicht in gedrag e

Characteristics
De training is gericht op begeleidingsvaardigheden. De bestaande mentortraining is vanuit de nieuwste inzichten herijkt.

In overleg kan deze training ook als incompany training worden aangeboden.

Curriculum
De training bestaat uit vier bijeenkomsten, ieder van drie uur. De verschillende onderwerpen worden zowel via informatieoverdracht behandeld als door ervarend oefenen. En door leren van en met elkaar.

Als voorbereiding op de bijeenkomsten verdiept de deelnemer zich in de theorie en reflecteert op situaties binnen zijn eigen beroepspraktijk. Tevens maakt hij een opname waarin hij de kennis en vaardigheden binnen gesprekken toepast. Deze wordt dan ook in de laatste bijeenkomst gebruikt. Een ontwikkelingsgericht assessment is verplicht.

Objectives
Leraren kunnen zich beter blijven ontwikkelen vanuit de eigen beroepspraktijk als zij vaardig zijn in het voeren van een professionele dialoog met elkaar. Dat gaat verder dan de oude opvattingen over de rol van zender en ontvanger. Bij een professionele dialoog gaat het er immers om samen leren en samen creëren. De vaardigheden die leraren daarbij nodig hebben zijn niet alleen van belang binnen het begeleiden van leerlingen of de samenwerking met collega's en ouders. Ook voor het opleiden van t

Program start
Donderdags van 15.15-18.15 uur

Data:
24 januari 2019
7 en 14 februari 2019
14 maart 2019

Student profile
Deze training is bedoeld voor leerkrachten die al dan niet een student begeleiden, mentoren van toekomstige leraren.

Study load
Duur: 4 dagdelen

Waarvan:
Contacturen: 12 uur in totaal
Zelfstudie: 12 uur in totaal

Niveau N.V.T.
Vorm Part-time
Incompany Nee
Open inschrijving Nee
Doorlooptijd 3 maanden
Kosten €295
Titulatuur Geen titel
Website www.han.nl/werken-en-leren/studiekeuze/training/professionele-dialoog/
Benodigde taalkennis Nederlands
Maximaal aantal deelnemers 15
Afronding