Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Communicatie

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

  • Beschrijving
  • Overzicht

Samenvatting
Wil je later werken bij een reclamebureau of wil je de public relations in? Bij de hbo-opleiding Communicatie kom je alles te weten over reclame, online media, pr, reclamebureaus en brandmanagement.


Omschrijving
Wat doe je om het imago van een merk weer op te krikken? Maak je een folder, tv-reclame of adverteer je in de krant? En hoeveel geld trek je hiervoor uit?
Bij de opleiding Communicatie kom je alles te weten over reclame, media, vormgeving, internet, pr, reclamebureaus en brandmanagement. In het 3e jaar specialiseer je je via een minor in bijvoorbeeld brand management, evenementenmanagement of online media. Er is ook een Engelstalige variant: Communication.

Tijdens de afstudeeropdracht valt alles als een puzzel in elkaar. Je brengt je deskundigheid tot uitdrukking op het specifieke gebied van zijn opleiding. Je toont aan te beschikken over probleemsignalerende, beschrijvende, analytische en probleemoplossende competenties. Je komt zelfstandig tot een planmatige oplossing voor een probleem op strategisch niveau.


1st year
In het eerste jaar verken je het hele communicatiewerkveld; van online tot PR en van branding tot interne communicatie. Je maakt een website, je schrijft een merkverhaal, je doet een doelgroepanalyse en je loopt stage. Hierbij leer je vooral door te doen, waarbij theorie aan de praktijk gekoppeld is. Nederlands en Engels leer je toe te passen in verschillende communicatiemiddelen zoals persberichten, tutorials, vlogs en presentaties. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkelin

2nd year
In het tweede jaar begint de hoofdfase van de opleiding met als rode draad: Geïntegreerde communicatie. Tijdens de hoofdfase komt de praktijk van het communicatievak ruimschoots aan bod.

3rd year
In het 3e jaar (E- en F-cluster) staat de praktijk centraal. Dit betekent stage lopen en een minor volgen.
Hier staat de praktijk voorop. De student kan hier zelf bepalen in welke richting hij zich verder wil ontwikkelen. Afhankelijk daarvan zoekt de student een stage. Binnen die stage moet de student de beroepstaken van een CO'er (uit de eerste twee jaar van de opleiding) een plek kunnen geven, zelf kunnen uitvoeren en de samenhang van die beroepstaken herkennen.
De student kiest voor een verdi

4th year
In dit jaar ga je aan de slag met een campagne en voer je een afstudeeropdracht uit.
Het thema is 'De kritische en innoverende communicatieprofessional'. In dit cluster ontwerp je een campagne. Daarnaast doe je kennis op over:

accountmanagement
accountability
crossmedia
branding
verander – en strategisch management
global communications
In dit cluster wordt ook een module aangeboden ter voorbereiding op de afstudeerfase. Daarnaast komen Engels en Nederlands weer terug.

Naast de campagne kies je keuzemodules van een week. Met deze keuzemodules zorg je zelf voor verdieping van je vak en bouw je al aan een specialisme.

Er zijn vrije keuzemodules maar er is ook een aantal verplicht, zoals ethiek, onderzoek en Engels. Voorbeelden van vrije keuzemodules zijn:

Brand management
Overheidscommunicatie
Contentstrategie
Storytelling
Journalistiek
PR en media
Verandercommunicatie
Online communicatie
Internal branding

After graduation
Na je opleiding start je als medewerker public relations, junior communicatieadviseur, voorlichter of medewerker marketingcommunicatie. Bijvoorbeeld bij een reclamebureau of communicatie- of PR-afdeling van een groot bedrijf. Afhankelijk van je ambities en capaciteiten kun je na verloop van tijd doorgroeien naar de functie van senior adviseur, senior accountmanager, publieksvoorlichter of communicatiemanager.

Characteristics
Neem ook een kijkje op www.toecomst.nl. Het online platform van de opleiding Communicatie waar communicatiestudenten hun producten, ideeën en ervaringen laten zien.

Curriculum
Bij de opleiding Communicatie leer je hoe je succesvol zakelijke relaties legt en aan netwerken bouwt waar een organisatie echt wat aan heeft. Hiervoor worden aan de lopende band nieuwe technieken ontwikkeld. Een echte communicatiespecialist heeft zin in die veranderingen, is altijd scherp en kijkt met een frisse blik naar de manier waarop mensen met elkaar in contact komen en blijven.

Student profile
Interesse in de opleiding Communicatie? Lees even verder om te weten wat we van je verwachten. Als aankomend student verwachten we dat je:

over uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden beschikt
goed kunt samenwerken
nieuwsgierig bent
argumenteren leuk vindt
flexibel bent
aanpassingsvermogen hebt
goed kunt luisteren
gestructureerd werkt


Niveau HBO
Vorm Full-time
Incompany Nee
Open inschrijving Nee
Doorlooptijd 48 maanden
Kosten (indicatie) Geen opgave
Titulatuur Geen titel
Website www.han.nl/opleidingen/bachelor/communicatie/
Benodigde taalkennis Nederlands
Afronding B