Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Omnichannel Retail Marketing post-HBO

Beeckestijn Business School

  • Beschrijving
  • Overzicht

Trends, ontwikkelingen en kansen in retail nieuwe stijl…

Het blijven turbulente tijden in retail-land. Grote en bekende ketens als de Vroom en Dreesman legden het loodje. De Bijenkorf sluit winkels en investeert meer in online. Boekenketens gaan failliet en de individuele boekwinkels uit die keten maken zelf een doorstart. Webwinkels krijgen last van sociale netwerken. Veel retailers willen graag meer gaan 'e-tailen' met nieuwe webshops en social channels. En we zien e-tailers en webshop-eigenaars op zoek gaan naar een fysieke vestiging in de winkelstraten… Peer2Peer initiatieven zoals reissite AirBNB en taxidienst Uber veranderen het concurrentieveld van retailers radicaal. Ga zo maar door…

Kansrijke tijd vraagt om nieuwe kennis

Het is echter ook een tijd met veel kansen voor die bedrijven en die ondernemers die in de retailmarkt hun ogen en oren goed de kost geven en de juiste beslissingen nemen. Immers, in tijden van crisis ontstaan de mooiste initiatieven: General Electric, Apple en niet te vergeten onze eigen Marktplaats.nl zijn er mooie voorbeelden van. Maar een goed idee of een goed gevoel over een ontwikkeling of een kans in de markt alleen is niet voldoende. Retail is een vak en dus heb je naast inzicht en gevoel ook gedegen kennis en vaardigheden nodig die bij dit vak horen.
De post-HBO opleiding Omnichannel Retail Marketing is ontwikkeld om bedrijven en ondernemers te helpen om (opnieuw) contact te maken met hun klantendoelgroepen door optimaal gebruik te maken van de diverse beschikbare kanalen. De kern van de opleiding omvat de ontwikkelingen op het gebied van online en social media, maar wel vanuit het perspectief van de consument. De klant staat niet alleen centraal, maar zit zelfs aan het stuur en bepaalt daarmee ook de richting van uw strategie. Vanuit dit bewustzijn is deze opleiding opgebouwd.

Het volgen van deze post-HBO opleiding Omnichannel Retail Marketing zet u weer helemaal op scherp om in deze uitdagende markt succesvol te kunnen ondernemen.

De post-HBO opleiding Omnichannel Retail Marketing richt zich op bijbrengen en toepassen van de laatste kennis en ontwikkelingen op het gebied van Omnichannel Retail Marketing, webshops, e-tailing en nieuwe business modellen in de retail. De opleiding is ontwikkeld voor retailers, e-tailers, leveranciers, inkopers, beleidsbepalers en managers op de winkelvloer zelf. Van deelnemers aan het post-HBO programma wordt verwacht dat ze een minimaal HBO werk- en denkniveau bezitten en beschikken over relevante werkervaring.


De opleiding Omnichannel Retail Marketing bestaat uit 9 vaste colleges. Daarnaast organiseren wij interessante gastcolleges en clinics waarin actuele onderwerpen aan bod komen en een bedrijfsbezoek, zodat u een kijkje in de keuken krijgt bij een retailer, toegespitst op de thema's en onderwerpen van uw opleiding. De opleiding Omnichannel Retail Marketing geeft u handvatten om zowel strategisch als concreet en praktisch aan de slag te gaan met retail marketing.

College-onderwerpen tijdens de opleiding Omnichannel Retail Marketing

  • Introductie, trends, strategie en planning
  • Consumentengedrag
  • Clicks and bricks
  • E-commerce en het nieuwe (r)etailing instrumentarium
  • Online marketing binnen retail
  • Customer experience en omnichannel management
  • Service Excellence in de moderne retail
  • E-commerce en e-category management
  • Implementatie en organisatie van Omnichannel retail

Ideale mix van theorie en praktijk

Groepsopdracht

U werkt in een groepje van ongeveer 4 personen aan een echte case om te leren hoe u strategische en tactische Omnichannel Retail Marketingplannen opstelt. U leert in groepsverband de theorie toe te passen in de praktijk, hierdoor leren de deelnemers van elkaar en bouwt u aan uw netwerk.

Individuele opdracht

U schrijft uw eigen Omnichannel Retail Marketingplan voor uw organisatie of voor een relatie. U verlaat dus de opleiding met uw eigen Omnichannel Retail Marketing-plan, -strategie en uitvoering, begeleid en getoetst door docenten en experts uit de retailpraktijk. U krijgt hierin coaching en begeleiding van docenten en u rondt de opleiding af door met uw (kern)docent een eindgesprek te voeren over uw individuele opdracht.

Niveau Post-HBO
Vorm Part-time
Incompany Nee
Open inschrijving Ja
Doorlooptijd 3 maanden
Kosten €3250
Titulatuur Geen titel
Website www.beeckestijn.org/opleidingen/omnichannel-retail-marketing#onderwerpen
Benodigde taalkennis Nederlands
Afronding Certificaat