Dé opleidingensite voor hbo en hoger

E-commerce

Beeckestijn Business School

  • Beschrijving
  • Overzicht

Up-to-date met de laatste ontwikkelingen binnen het e-commerce vakgebied

Geen enkele organisatie kan zich nog permitteren niet online actief te zijn. Dat online verkopen aan consumenten jaarlijks met dubbele cijfers groeit en sporen in de winkelstraat nalaat is bij iedereen nu wel bekend. E-business en e-commerce als vakgebieden groeien gestaag en het strategisch belang ervan neemt toe.

Ook binnen B2B is er een enorme verschuiving gaande richting e-commerce. Werden in het verleden nog reserve-onderdelen via telefoon of verkopers verkocht, nu wordt het merendeel van spareparts online aan de man gebracht. Niet alleen omdat online zaken doen voor klanten prettiger is, maar ook kan het aan verkoperszijde grote kostenvoordelen met zich meebrengen. Zowel leveranciers, groothandels als resellers zijn online actief.

De omzet van de Europese markt voor B2C e-commerce schiet in 2016 door de grens van €500 miljard. De 'dubbelcijferige' groei in e-commerce van de laatste jaren gaat het komende periode naar alle verwachtingen door. Ondanks de omvang in bevolking en aantallen shops, pakt Nederland als vooruitstrevende speler met een omzet van 16.1 miljard de zevende plek in de top 10.

De e-commercemarkt neemt gestaag meer en meer marktaandeel over van de fysieke winkels. Vooral door de groei aan apps voor smartphones en tablets. Maar er komen nieuwe spelers aan die beter aan de verwachtingen van de afnemers kunnen voldoen. Denk aan China, social economy start-ups en bestaande organisaties met nieuwe proposities en channels. Ook afnemers in B2C en B2B veranderen hun werkwijze door e-commerce. De verwachting komt steeds hoger te liggen, van belang daarom om sterke strategieën te ontwikkelen op het gebied van customer journeys, omnichannel aanbod, service excellence en markt- en vooral klantkennis op te bouwen (business intelligence en customer insights).

Zowel b2b als b2c organisaties zullen een visie moeten ontwikkelen op e-commerce en online zaken doen. Wordt het een aanvulling of een extra kanaal op de huidige bricks? Gaat online ook geïntegreerd worden in de huidige fysieke kanalen? Gaan we via e-commerce ook andere (buitenlandse) markten bedienen? Door e-commerce worden de bestaande grenzen van organisaties verlegd en komen er nieuwe spelers op de markt. Geen enkele organisatie kan overleven zonder kennis op het gebied van e-commerce.

Tijdens de korte opleiding E-commerce leert u niet alleen alles over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en e-business. Ook behandelen we verschillende business modellen en e-commerce strategieën en komen concrete zaken als een (e-commerce) website, conversie, usability, search, pricing, logistics, e-fulfilment en organisatie aan bod.

Deze opleiding is bestemd voor e-commerce managers, marketing managers, marketeers, projectmanagers, sales managers, channel managers, adviseurs, marketing analisten, product managers of marketingcommunicatiemanagers betrokken bij de planning en/of de uitvoer van e-commerce activiteiten binnen organisaties. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en deze graag toepassen in praktijk.


College-inhoud en onderwerpen

De korte opleiding E-commerce bestaat uit zes colleges. De opleiding leert u concreet hoe u aan de slag kunt met e-commerce.

Colleges tijdens de opleiding E-commerce:

E-commerce trends, business modellen, strategie en plan
  • De rol van mobile, veranderende business modellen, inzet marktplaces, omnichannel marketing, customer journey's, E-commerce funnelm, kanaal conflicten.
Bouw van een e-commerce site & app
  • Onderdelen van een e-commerce platform/ website, zelf bouwen versus standaard pakket, mobile first strategie, mobiele website en/of app?, integratie met systemen, security.
Usability & Conversieoptimalisatie
  • Usability op mobiel versus desktop, user experience & conversie optimalisatie, online verleiden en persuasion, usability tests, do's en don'ts.
Search en Digital Analytics
  • Zoekmachine marketing en optimalisatie, digital en webanalytics, tools.
Pricing, logistics en e-fulfilment
  • Assortiment strategie, pricing en verdienmodellen, supply chain management, organisatie en beheer van purchase to pay, voorraadbeheer, distributie & retouren, juridische aspecten.
Organisatie en management binnen e-commerce & werkcollege
  • Managen van e-commerceprojecten: agile en scrum, vragen stellen over je plan

Individuele opdracht (optioneel)

U schrijft uw eigen e-commerce plan voor uw organisatie of opdrachtgever waardoor u de theorie meteen leert toepassen in de praktijk. U verlaat de opleiding dus met uw eigen e-commerce plan, -strategie en uitvoering, getoetst door docenten en experts. U krijgt hierin coaching en begeleiding van docenten en sluit de opleiding af met een eindgesprek waarin u uw plan toelicht.

De individuele opdracht is facultatief. Beeckestijn Business School biedt deze mogelijkheid omdat het opstellen van uw eigen plan u uitdaagt de aangeboden kennis uit de colleges te vertalen naar uw eigen organisatie/situatie. Het schrijven van een plan vinden we belangrijk omdat de tijdens de colleges opgedane kennis gelijk in de praktijk kan worden gebracht. We verwachten geen dikke rapporten maar een strategisch en praktisch plan waarmee u direct in de dagelijkse praktijk aan de slag kunt. U verlaat dus de opleiding met een e-commerce plan, begeleid en getoetst door docenten en experts.

Niveau HBO
Vorm Part-time
Incompany Nee
Open inschrijving Ja
Doorlooptijd 2 maanden
Kosten €1990
Titulatuur Geen titel
Website www.beeckestijn.org/opleidingen/e-commerce-1#onderwerpen
Benodigde taalkennis Nederlands
Afronding Certificaat