Dé opleidingensite voor hbo en hoger
Gepubliceerd op: 31 januari 2012
Auteur:


Wees succesvol op basis van uw authentieke personal brand

Tom Peters lanceerde de personal branding beweging met een essay in Fast Company met de titel 'The Brand Called you'. Hij schreef: 'Onafhankelijk van leeftijd, onafhankelijk van positie, onafhankelijk van de markt waar we in zitten, allen dienen we het belang van branding te begrijpen. We zijn de CEO's van onze eigen organisaties: Ik, inc…

Om vandaag de dag in de markt te blijven dienen we het hoofd marketing te zijn voor het brand "Ik"… U bent een brand. U bent verantwoordelijk voor uw brand… U dient op een andere manier over uzelf te denken. U bent geen "werknemer", u "behoort" niet tot een organisatie voor de rest van uw leven, u wordt niet gedefinieerd door de titel van uw functie en u wordt niet beperkt door uw functieomschrijving… Het zijn van de CEO van Ik Inc. eist dat u uzelf ontwikkelt, uzelf promoot met het doel de markt u te laten belonen'.

Er is geen baangarantie. Wees zelfstandig en (her)definieer uzelf door het ontwikkelen, implementeren en cultiveren van uw authentieke personal brand. Word de CEO van uw leven terwijl u nieuwe kansen creëert en aantrekt. Er zijn drie soorten markten die behoefte hebben aan personal branding: (1) onafhankelijke service professionals (acteurs, vertegenwoordigers, artiesten, atleten, auteurs, adviseurs, consultants, ontwerpers, tandartsen, restaurateurs, makelaars, etc.), (2) de persoonlijke zakenmarkt (eigenaren van fitnesscentra, autogarages, schoonmaakbedrijven, bakkerijen, computerreparatie zaken, copyshops, kinderdagverblijven, schilders, hoveniersbedrijven, etc.) en (3) waarde toevoegende product verkopers (autodealers, boekwinkels, uitgeverijen, etc.). Zij hebben allen behoefte aan een personal brand om de mensen binnen hun domein te beïnvloeden.

Iedereen heeft een personal brand, maar de meeste personen zijn zich hier niet van bewust en managen dit niet strategisch, consistent en effectief. In Rajesh Setty's woorden, 'Iedereen heeft een personal brand, simpelweg, omdat iedereen een belofte aan de wereld doet - sommigen expliciet, maar de meesten impliciet… U bent uw grootste bezit… Positioneer uzelf, zodat u dingen kunt doen waar u enthousiast over bent. Wanneer u uw leven leeft, leeft u uw brand. Uw brand is wie u werkelijk bent'. U dient uw brand en de boodschap die het brengt te beheren en te beïnvloeden hoe anderen u ervaren. Dit zal u helpen actief te groeien en uzelf te onderscheiden als een uitmuntende professional. Het hebben van een goede professionele reputatie of brand lijkt een erg belangrijk bezit te zijn geworden in het online, virtuele en individuele tijdperk van vandaag. Het wordt steeds essentiëler en het is de sleutel tot persoonlijk succes. Het is een strategie die toegepast wordt door de meest succesvolle mensen van de wereld, zoals Oprah Winfrey, Tiger Woods, Michael Jordan, Donald Trump, Richard Branson en Bill Gates. Het is daarom belangrijk uw eigen brand te zijn zodoende succes aan te trekken net zoals zij deden.

Het hebben van een sterke personal brand heeft voordelen. Het:

  • Stimuleert betekenisvolle beelden over de waarden en kwaliteiten waar u voor staat;
  • Het vertelt anderen: wie u bent, wat u doet, wat u anders maakt, hoe u waarde creëert voor hen en wat men kan verwachten wanneer men zaken doet met u;
  • Beïnvloedt hoe anderen u ervaren;
  • Creëert verwachtingen in het hoofd van anderen over wat men kan verwachten wanneer men met u samenwerkt;
  • Creëert een beeld rondom u wat het makkelijker maakt voor anderen om te herinneren wie u bent;
  • Zorgt ervoor dat uw potentiële klanten u zien als de enige oplossing voor hun probleem;
  • Plaatst u boven de concurrentie en maakt u uniek en beter dan uw concurrenten in de markt;

De meeste personal branding concepten uit Amerika komen voort uit een personal marketing (verkopen) en imagovorming perspectief, wat kan leiden tot een egotrip. Personal branding is meer dan alleen marketing en het promoten van uzelf. Uw personal brand is een perceptie in het hoofd van iemand anders over u. Succesvol personal branding houdt het effectief managen van dit beeld in. Het zou in het kader van dit artikel te ver voeren om in detail op dit onderwerp in te gaan. In "Personal Branding, leiderschap vanuit Authenticiteit" (uitgeverij Quist, Leidschendam, 2008), bied ik een compleet holistisch raamwerk voor het formuleren en implementeren van een effectief authentiek personal brand.

Tien tips voor een effectieve personal brand:

  1. Authenticiteit; wees uw eigen brand. U bent de CEO van uzelf. Uw brand moet gebouwd zijn op uw eigen persoonlijkheid. Het toont uw karakter, gedrag, waarden en visie. Het hoort daarom afgestemd te worden op uw persoonlijke ambitie;
  2. Integriteit; u moet zich houden aan de morele en gedragscodes die bepaald zijn door uw persoonlijke ambitie;
  3. Consistentie; u moet consistent gedrag tonen. Hiervoor heeft u moed nodig. Kunnen anderen altijd op u rekenen? Doet u constant relevante dingen? Bijvoorbeeld: hamburgers, cheeseburgers en Big Macs van McDonalds zijn altijd hetzelfde;
  4. Specialisatie; focus op één gebied of specialisatie. Wees nauwkeurig, geconcentreerd op een enkel kerntalent of unieke vaardigheid. Het zijn van een generalist, zonder specifieke vaardigheden, bekwaamheden of talenten, maakt u niet uniek, speciaal en anders;
  5. Autoriteit; word gezien als een erkende expert op een specifiek gebied, zeer getalenteerd, zeer ervaren en een effectieve leider;
  6. Onderscheidendheid; onderscheid uzelf aan de hand van uw brand. Het moet op een onderscheidende manier uitgedrukt worden die anders is dan de concurrentie en toegevoegde waarde bieden aan anderen. De doelgroep zal snel kunnen begrijpen waar het voor staat wanneer het helder geformuleerd is;
  7. Relevant; waar u voor staat moet verbonden zijn aan wat uw publiek als belangrijk beschouwt;
  8. Zichtbaar; het moet net zo lang uitgedragen worden, continu, consistent en herhaaldelijk, totdat het ingebed is in de hoofden van de doelgroep. Het gaat hier om herhaling en lange termijn blootstelling;
  9. Vasthoudendheid; uw brand heeft tijd nodig om te groeien. Het behoort organisch ontwikkeld te worden. U moet eraan vast blijven houden, niet opgeven, in uzelf geloven en geduldig zijn. Het heeft grootse brands zoals Tiger Woods en Oprah Winfrey jaren van toewijding, opoffering, moed, planning en geduld om door te zetten gekost om de iconen te worden die ze nu zijn;
  10. Goodwill; mensen doen zaken met mensen die hen bevallen. Uw personal brand zal tot betere resultaten leiden en langer meegaan wanneer u op een positieve manier wordt gezien. U moet geassocieerd worden met een waarde die herkend wordt als positief en waardevol. De goodwill van de brand van Bill Gates helpt de wereld een betere plaats te maken door middel van de Bill & Melinda Gates Foundation, op dit moment de grootste transparant opererende liefdadigheidsinstelling in de wereld.

Dit artikel is gebaseerd op het nieuwste boek van Hubert Rampersad, getiteld "Personal Branding, leiderschap vanuit Authenticiteit" (uitgeverij Quist, Leidschendam) dat inmiddels in 15 talen is vertaald. Hij is president van Personal Branding University in de VS en senior partner bij TPS Benelux & Personal Branding Academy Netherlands. Hij is te bereiken via h.rampersad@tps-international.com, www.personalbrandingacademy.nl en www.rampersad.wordpress.com.