Dé opleidingensite voor hbo en hoger
Gepubliceerd op: 29 mei 2006
Auteur:
Functie: directeur en eigenaar
Organisatie: Magna training & consulting


Bewustwording is de sleutel tot verandering

"Daadwerkelijke beweging in je leven,voegt waarde toe aan ons bestaan"


"Er is vandaag de dag een sterke hang naar bewustwording. Bewustwording is de sleutel tot verandering. Het verleden overkomt je. Daar kun je niets aan veranderen. Wel aan de manier waarop je ermee omgaat. Je bent de 'createur' van je eigen leven", stelt Patricia E. de Groot.

Patricia E. de Groot, Magna Training

Deze trend is eveneens te bespeuren in het trainingsaanbod. De directeur van Magna training & consulting uit Mijdrecht weet waar ze over praat. In de bijna tien jaar dat haar bedrijf bestaat, heeft ze veel deelnemers uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Bewuster te communiceren.

Met twee nieuwe, baanbrekende trainingen zet ze deelnemers aan hun grenzen op te zoeken. En te verleggen. Nieuwe uitdagingen voor deelnemers en eveneens voor haarzelf. Want ook voor haar eigen bedrijf is het tijd voor vernieuwing. Verandering. Immers: "als je alles blijft doen zoals je het tot dusver hebt gedaan, zal je krijgen wat je tot dusver hebt gekregen."

Haar doelgroep - managers, ondernemers, medewerkers en "iedereen die de bereidheid heeft zichzelf te ontmoeten" - krijgt de kans verrassend nieuwe trainingen te volgen. Met als doel: anders denken, bewust(er) leven en meer rendement halen uit jezelf. En, inherent, ook uit het bedrijf.

"De bestaande trainingen Persoonlijke Effectiviteit en Persoonlijk Leiderschap hebben hun nut bewezen. Maar als je mensen dagelijks aanzet tot verandering, moet je dat ook zelf blijven doen. Dat is trouwens het leukste onderdeel van mijn werk: meebewegen", vertelt Patricia die zelf altijd op zoek is naar 'het verschil dat het verschil maakt'.

Mening Alexander Vandevelde, manager, volgde training Persoonlijke Effectiviteit en Persoonlijk Leiderschap:
"De wetenschap dat mijn overtuigingen een generalisering van mijn ervaringen waren, heeft mijn geest opengesteld voor andere zienswijzen. In plaats van 'pijn vermijden' is er nu 'het bereiken van geluk.' Moeten is nu mogen. Ik heb geleerd bewust contact te maken met mezelf en kan nu, zonder te oordelen, een dialoog voeren met absolute tegenpolen."

momentopname van de trainingMensen 'wakker maken'. Uit hun comfortzone halen en persoonlijke groei en ontwikkeling stimuleren is de sterke kracht van Patricia en haar collega's. De communicatiespecialiste gebruikt daarbij een unieke kwaliteit: onverdeelde aandacht. "Ik luister zonder mijn eigen referentiekader te gebruiken. Het mooiste is mensen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Te zien groeien. Bewust te maken van hun eigen mogelijkheden. Daadwerkelijk beweging in je leven, voegt waarde toe aan ons bestaan."

Wie dat wil, zal zich moeten openstellen. Trainingen zijn daarbij een prima middel. "Daadwerkelijk anders, beter en bewuster communiceren vraagt heel wat van de deelnemers. Bewust zeg ik niet 'cursisten'. Het verschil tussen een cursus en training is zelfwerkzaamheid. Op een cursus draagt een docent kennis over. Als trainer ga je aan de slag met de deelnemers. Zet je mensen echt in beweging."


Kracht van creativiteit

"Zo heb ik gemerkt dat maar weinig mensen de kracht van hun eigen creativiteit gebruiken. Het is vaak simpelheid troef. Dat merk je bijvoorbeeld al aan de woordkeuze. Zonde! Want met de kracht van creativiteit kom je sterker over. Ben je creatief, dan communiceer je beter. Je komt net even anders, spontaner over. Wat ervoor kan zorgen dat die opdracht net aan jou wordt vergeven", meent Patricia.

Tegelijk beseft ze dat het makkelijk is te zeggen. Maar daaraan een praktisch toepasbare invulling geven is een ander verhaal.

"Die uitdaging ben ik aangegaan. Momenteel ben ik bezig met het uitwerken en invullen van het programma. De planning is komend voorjaar de nieuwe training 'De kracht van creativiteit' aan te kunnen bieden." (kijk voor aanvangsdata op http://www.magnatraining.nl/)

Mening Corianne Moor, Corporate business analist, volgde training Persoonlijk Leiderschap
"Ik heb na de training inzicht in het feit dat ik veel meer zelf kan sturen in mijn leven. Ik kan nu leren van de momenten dat het tegenzit. En vooral; hoe ga ik er de volgende keer mee om. Ik kan nu mijzelf zijn, voel me ontspannen en heb een relaxte, positieve uitstraling (volgens mensen uit mijn omgeving)."


Dieper kijken

Een van de sleutels tot betere en bewuste communicatie is inzicht in je patronen. Ingesleten gewoontes die ook blokkerend kunnen werken.

"Veel communicatietrainingen blijven steken op het niveau 'vaardigheden'. Om echt te veranderen is het essentieel een paar niveaus dieper te gaan. Te kijken naar je persoonlijkheid. Hoe je bent geworden wie je nu bent. Inzage in de opbouw en werking van je patronen heb je nodig wil je daadwerkelijk veranderen. Zonder dat blijf je hetzelfde."


Drie gouden stappen

Wie zich al een beetje heeft verdiept in communicatie weet dit: uit de meeste onderzoeken blijkt dat meer dan 90 procent van onze communicatie non-verbaal is. Dat wil zeggen dat hoe we overkomen op de ander merendeels wordt bepaald door houding, uitstraling en intonatie/ articulatie van onze stem.

Hoe sterk non-verbale communicatie is werd recent bewezen in een onderzoek aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. Een student Communicatiewetenschappen onderzocht of verschillen in lichaamstaal de besluitvorming van potentiële kopers en dus de verkoopresultaten beïnvloeden. Verkopers werden geïnstrueerd in het non-verbale gedrag. De ene helft moest veel lachen en snel en hoog praten. De andere helft praatte zachtjes en keek veel weg. Het effect was niet gering. Van de potentiële klanten die waren aangesproken door een verkoper die plezier toonde, besloot 70 procent het product mee naar huis te nemen. Verkopers die zich schuldig en ongemakkelijk moesten voelen, bleven steken op een succespercentage van 30 procent. Communicatie in de vorm van simpel lachen levert al succes op in onderhandelingen, luidde de conclusie. Met dit soort bruikbare feiten is veel voordeel te halen in zakendoen. Immers: het grootste deel van de communicatie kun je zien. Tweede stap is dat te benutten.

"In onze trainingen komt altijd het spel van non-verbale communicatie ter sprake. Daarbij komen onder meer de 'drie gouden stappen' aan bod: waarnemen, benoemen, checken", licht Patricia de Groot toe.

Mening Dinand de Jong, manager, volgde training Persoonlijk Leiderschap:
"Ik heb nu inzicht in mijn eigen patroon en de effecten daarvan. Ik heb weer zelf de regie over mijn eigen leven in handen. De training is net als een rijbewijs halen. Ik ben geslaagd voor het rijexamen en kan beginnen met leren rijden. Het was zeker niet gemakkelijk, maar het gaf een opstap naar een nieuw leven."


Paard als spiegel

Absoluut nieuw en verschillend van alle andere trainingen is 'Het paard als spiegel van je communicatie'.

"De deelnemers leren de kracht van non-verbale communicatie in deze verfrissend nieuwe training. Op een dieper niveau met een sensitief dier als het paard contact maken door middel van houding, beweging, aandacht geven, luisteren. Lukt het de deelnemer het paard in beweging te krijgen? Te houden? Dusdanig te managen dat hij doet wat jij wil?"

Patricia de Groot stapt voor deze unieke training samen met Constans Manganas (haptonoom en eigenaresse van Stal Panta Rhei, zie ook www.stalpantarhei.nl) in de ring.

"Werken met paarden helpt je te kiezen. De tegenstrijdigheid in signalen te herkennen en op te heffen. Paarden spiegelen feilloos ons gedrag. Onze mentaliteit, onze sociale impact. Benut de non-verbale taal bij effectief managen van een groep mensen. De moderne leidinggevende stuurt zijn/ haar 'kudde' niet meer alleen aan op overwicht aan kennis. De kunst is leren leiding geven. Wordt het natuurlijk leiderschap of komt 'de zweep' eraan te pas? Wordt het leiding geven of nemen?"

Grote voordeel van trainingen is dat je er ieder moment mee kunt beginnen. Vergroten van kennis en vaardigheden blijft actueel. Een blijvende verhoging van de persoonlijke marktwaarde. Nu is het tijd om jezelf de prangende vraag te stellen: wat ga ik doen? Is het tijd voor verandering? Blijf ik veilig in mijn comfortzone en krijg ik wat ik altijd heb gekregen? Is het uitdaging of uitdoving? De keuze is aan u!