Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Commerciële Economie

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

  • Beschrijving
  • Overzicht

Samenvatting
Diesel, Coca-Cola, iPhone… Jij weet na de opleiding Commerciële Economie wat nodig is om een ijzersterk merk neer te zetten. Merken die perfect aansluiten bij wat de consument wil.


Omschrijving
Doe je het graag anders doet dan de rest, zit je goed bij opleiding Commerciële Economie. Want jezelf en je product of dienst onderscheiden, is dé manier om uit te blinken. De belangrijkste onderwerpen binnen de opleiding zijn (internationale) marketing en sales. Je leert hoe je producten en diensten goed in de nationale en internationale markt kunt zetten en denkt na over de beste communicatiemiddelen en de juiste prijs. Maar je leert ook hoe de verkoop buiten- en binnendienst optimaal werken.

Heb je interesse voor de opleiding Commerciële Economie bekijk dan eerst wat we van je verwachten. Succesvolle studenten bij de opleiding zijn:

enthousiast
ondernemend
sociaal
proactief
analytisch
nieuwsgierig

Daarnaast kun je goed luisteren en je inleven. Je houdt van onderhandelen, samenwerken, netwerken en presenteren. Daarnaast kun je analyseren en heb je cijfermatig inzicht. Tot slot ben je klantgericht, heb je een commerciële instelling, ben je stressbestendig en resultaatgericht.


1st year
Het 1e jaar van de bacheloropleiding heet propedeuse. De propedeuse bereidt je voor op de hoofdfase van de opleiding. Je volgt vakken over diverse aspecten van economie, marketing, sales en management. Bij marketing leer je bijvoorbeeld hoe je nieuwe producten op de markt zet. Tijdens sales leer je hoe en voor welke prijs je het product aan de klant verkoopt. Ook verdiep je je in onderzoek, actualiteiten en trends, taal en cultuur en maak je kennis met het beroepenveld.

2nd year
In het tweede studiejaar start je met de hoofdfase van de opleiding Commerciële Economie. Bij de vele beslissingen die je als commercieel econoom moet nemen, moet je je kunnen verplaatsen in de positie van de klant. Daarom besteed je in de opleiding veel aandacht aan kwalitatief en kwantitatief onderzoek. En aan een tweede vreemde taal als je kiest voor de specialisatie Internationale Marketing & Sales.

3rd year
In het derde studiejaar van Commerciële Economie start je met een stage van 21 weken in Nederland of het buitenland. De tweede helft van het derde jaar ga je je verdiepen in commercieel management. Je gaat in groepsverband aan de slag met het schrijven van een commercieel advies voor een bedrijf op strategisch niveau. Welk marketing en salesbeleid moet het bedrijf de komende jaren voeren om succesvol te zijn en winst te maken.

4th year
Aan het begin van het vierde jaar kies je voor een specialisatie in Sales of (Digital) Marketing. Als je in het tweede jaar gekozen hebt voor de specialisatie Internationale Marketing & Sales, dan ga je je hierin nog verder verdiepen. Het laatste half jaar staat in het teken van het afstuderen. Je doet dit voor een bedrijf in binnen- of buitenland op het gebied van de specialisatie die je hebt gekozen.

After graduation
Met je diploma Commerciële Economie ben jij klaar voor een uitdagende baan in sales of marketing - bij een bedrijf of non-profitorganisatie, in Nederland of internationaal. Want jij weet waaraan de markt behoefte heeft en hoe je een product kunt verkopen. Je ziet kansen én weet ze te benutten.

Curriculum
Het eerste jaar heet propedeuse en bereidt je voor op de hoofdfase van de opleiding. Het tweede tot en met het vierde studiejaar is de hoofdfase van de opleiding. In het tweede jaar kan je kiezen voor de specialisatie Internationale Marketing en Sales, waarbij extra aandacht wordt besteed aan internationalisering en de tweede vreemde taal. Je hebt daarbij de keuze uit Duits en Spaans. Ligt jouw interesse meer bij de vakgebieden Sales of (Digital) Marketing, dan maak je jouw keuze voor een van de

Internship
het derde studiejaar ga je 21 weken stage lopen. Je gaat dan de theorie van je opleiding toepassen in de praktijk. Je doet ervaring op en voert opdrachten uit voor je stagebedrijf. Een en ander leg je vast in analyses en een evaluatierapport.

Met je stage werk je aan verschillende belangrijke doelen. In de eerste plaats maak je uitvoerig kennis met je toekomstige werkveld en werkzaamheden. Daarnaast leer je je theoretische kennis toepassen en ontwikkel je je communicatieve en sociale vaardigheden nog verder. Verder leer je veel over de structuur en het functioneren van een bedrijf of organisatie.

Job perspective
Na je afstuderen ga je in de sales of in de marketing aan de slag bij (internationale) bedrijven of non-profitorganisaties. Denk bijvoorbeeld aan functies als:

Salesmanager
Brandmanager
Accountmanager
Productmanager
Medewerker verkoopbinnendienst
Marketingmanager
Online communicatie manager
Exportmanager
Of je gaat internationaal aan de slag. Na een aantal jaren kun je doorgroeien naar een managementfunctie.

Study abroad
Internationale ervaring opdoen? De Verenigde Staten, Spanje, Taiwan of Duitsland: het kan allemaal! In het derde jaar van Commerciële Economie kun je ervoor kiezen een half jaar voor stage naar het buitenland te gaan. Je keuzevrije ruimte in het vierde jaar kan je invullen met een half jaar studeren in het buitenland. Ook je afstudeerperiode kan je vervullen met het schrijven van je scriptie voor een buitenlands bedrijf.

Niveau HBO
Vorm Full-time
Incompany Nee
Open inschrijving Ja
Doorlooptijd 48 maanden
Kosten (indicatie) Geen opgave
Titulatuur Geen titel
Website www.han.nl/opleidingen/bachelor/commerciele-economie/vt/
Benodigde taalkennis Nederlands
Afronding B