Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Cursus: Gedragsveranderende communicatie in het publieke domein

Aangeboden door: Hogeschool Utrecht

  • Beschrijving
  • Overzicht

We moeten de spits mijden, gezond eten en oppassen met drank. We moeten voorzichtig omgaan met geld, op internet onze passwords aanpassen en een Bob aanwijzen alvorens we een avondje gaan stappen. Jaarlijks worden miljoenen euro's ingezet om burgers te informeren en hun gedrag te beïnvloeden. Hebben deze investeringen zin? Kan je via (publieks) communicatie gedrag veranderen?

Toelatingseisen

HBO niveau
Deelname is afhankelijk van de datum van inschrijving. Wij stellen het op prijs als u uw cv meestuurt.

Opleidingsinhoud

communicatie; publieke domein; gedragsverandering; psychologie; crossmedia; campagne

Gedragsveranderende publiekscommunicatie op maatschappelijke thema's als duurzaamheid, gezondheid, mobiliteit, veiligheid en sociale cohesie is voor veel communicatieprofessionals een uitdaging. Ontwikkelingen op het gebied van interactieve media kunnen hierbij een doorslaggevende rol spelen. Communicatieprofessionals krijgen hierdoor nieuw gereedschap in handen. In deze cursus presenteren we een hedendaags perspectief op gedragsveranderende publiekscommunicatie, dat inzichtelijk maakt hoe kennis uit de sociale psychologie en veranderingen in het communicatielandschap optimaal kunnen worden benut om gedrag van burgers te beïnvloeden.

Wat u leert

Sociaal- psychologische inzichten en hun impact voor de praktijk van beïnvloedende publiekscommunicatie staan centraal. Docenten behandelen principes, praktijktoepassingen, goede en slechte voorbeelden. Deelnemers leren inzichten toe te passen in praktijksituaties, met name het uitbesteden van opdrachten (briefings) en het beoordelen van (crossmediale) campagne- en onderzoeksvoorstellen.

Cursusonderdelen

De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Basiskennis over sociale psychologie van gedrag, en de mogelijkheden om verschillende soorten gedrag te beïnvloeden;
  • Publiekscommunicatie: goede en slechte voorbeelden;
  • Drie pijlers voor succesvolle publiekscommunicatie;
  • Ontwikkelen van to-the-point briefings met behulp van het Communicatiestrategie Spel;
  • Ontwikkelen van een onderbouwde communicatiestrategie met behulp van het Campagne Strategie Instrument (CASI) en het Communicatie Besluitvorming Instrument (ComBI);
  • Van overheidsbeleid tot gedragsbeïnvloeding.

Bedoeld voor

Communicatieprofessionals die gebruik willen maken van de actuele inzichten uit de sociale psychologie voor het ontwikkelen van effectieve beïnvloedingsstrategieën met behulp van communicatie.



Dit bedrag is inclusief studiemateriaal.

Niveau HBO
Vorm Part-time
Incompany Nee
Open inschrijving Ja
Doorlooptijd 140 dagen
Kosten €1450
Titulatuur Geen titel
Website www.werkenstudie.hu.nl/totaalaanbod/Gedragsveranderende-communicatie-in-het-publieke-domein
Benodigde taalkennis Nederlands
Maximaal aantal deelnemers 12
Afronding Geen