Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Hogeschool Utrecht - Centrum voor Maatschappij en Recht

  • Beschrijving
  • Contact
  • Opleidingen
  • Vestigingen
  • Werknemers
  • Vraag & antwoord

Wilt u een Cedeo-erkende post-hbo opleiding volgen of uw kennis opfrissen? Hieronder vindt u ons aanbod van opleidingen, trainingen en cursussen.

Over het Centrum voor Maatschappij en Recht van Hogeschool Utrecht

Het Centrum voor Maatschappij en Recht is een samenwerkingsverband tussen het Centrum voor Social Work, HU Mediation, het Centrum voor Arbeid en Organisatie en het Instituut voor Recht. Samen bieden wij een volledig aanbod van opleidingen, trainingen en cursussen voor professionals in het hele werkveld van Maatschappij en Recht.

Erkenningen

Een groot gedeelte van ons aanbod is CEDEO erkend. Ons aanbod is goedgekeurd om in verschillende databanken zoals de Databank bij- en nascholing Jongerenwerker en de databank van het Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) opgenomen te worden. Opleidingen zijn geaccrediteerd door instellingen zoals het Nederlands Mediation Instituut en de Vereniging voor Mindfulness Based Trainers in Nederland en Vlaanderen (VMBN) of krijgen registerpunten voor het Beroepsregister van agogisch en maatschappelijk werkers. Op onze website vindt u de exacte informatie over de erkenningen per opleiding.

Kenniscentrum

Het Centrum voor Maatschappij en Recht maakt deel uit van de Faculteit Maatschappij en Recht van Hogeschool Utrecht. Naast verschillende hbo-beroepsopleidingen zoals Integrale Veiligheidskunde, Personeel & Arbeid, Rechten, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en Sociaal Pedagogische Hulpverlening heeft de faculteit een Kenniscentrum waar onderzoek wordt gedaan naar actuele maatschappelijke vraagstukken op het gebied van hulp- en dienstverlening, sociaal beleid, maatschappelijke participatie, recht en arbeid. Dit Kenniscentrum voor Sociale Innovatie omvat zes lectoraten waar negen lectoren aan verbonden zijn. De docenten die ons post-hbo aanbod verzorgen zijn veelal als onderzoeker of projectleider verbonden aan dit kenniscentrum. Zij dragen zorg voor de vertaling en verspreiding van de in het Kenniscentrum ontwikkelde kennis naar de beroepspraktijk.

Onze docenten, coaches en trainers

Ons centrum werkt met docenten en trainers die naast het docent/trainerschap ook nog andere taken verrichten. Meestal is dat in de beroepspraktijk, zij werken bijvoorbeeld als mediator of als hulpverlener. Zij zijn bovendien vaak actief als onderzoeker in het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht of als docent in het hoger beroepsonderwijs. Naast onze eigen medewerkers werken we samen met specialisten die als zelfstandige hun sporen hebben verdiend. Op deze manier zijn wij gegarandeerd van de meest actuele kennis en inzichten. Niet voor niets rapporteerde CEDEO in haar rapport in 2011 dat de referenten vinden dat onze opleiders midden in de samenleving staan en een goede slag van theorie naar praktijk kunnen maken.

Maatwerk en Incompany

Ons uitgangspunt is dat wij trainingen op maat kunnen maken binnen het gehele werkveld van Social Work, Recht en HRM. Om veranderingen en interesses bij te kunnen houden is het wenselijk dat medewerkers en leidinggevenden zich bijscholen in nieuwe methoden en strategieën. Om die reden kiezen steeds meer instellingen ervoor om de deskundigheid van hun medewerkers te vergroten. Wij kunnen u van dienst zijn met op maat gesneden cursussen en trainingen. Wij stemmen de trainingen en cursussen qua inhoud, niveau en duur volledig af op uw wensen en behoeften. In principe is het mogelijk om iedere opleiding die in open inschrijving aangeboden wordt aan te passen aan uw wensen, maar ook voor andere opleidingswensen binnen ons expertiseveld, coaching of ondersteuning in de implementatie van een nieuwe werkwijze bent u bij ons aan het juiste adres. Ons aanbod is dus veelomvattend en wordt met iedere vraag alleen maar groter. In de afgelopen jaren verzorgden wij onder andere trainingen in thuisbegeleiding, psychopathologie, mediation, schuldenproblematiek, methodisch werken, oplossingsgericht werken, outreachende hulpverlening, samenlevingsopbouw, herstelbenadering en begeleid zelfstandig wonen. Ook ondersteunen wij organisaties bij het uitvoeren van studiedagen en korte trainingen.

Aanbod

Onze opleidingen kunnen twee jaar duren, maar soms ook maar een dagdeel. Wanneer u voldoet aan de toelatingseisen kunt u zich inschrijven. Wanneer u nog vragen heeft of geïnteresseerd bent in ons incompany aanbod kunt u ons bellen of mailen. Ons gehele aanbod in open inschrijving wordt gegeven op locatie in Utrecht. In company trainingen kunnen overal in Nederland uitgevoerd worden. Zie voor meer informatie onze website: www.centrum-mr.hu.nl.

» Algemene informatie
    • Bezoek adres
    • Daltonlaan 200-300
    • 3584 BK Utrecht
    • Nederland
    • Bezoek adres
    • Koningsbergerstraat 9
    • 3531 AJ Utrecht
    • Nederland
    • Postaal adres
    • Postbus 85397
    • 3508 AJ Utrecht
    • Nederland
  • Berendineke Steenbergen
    Berendineke Steenbergen
    Docent
  • Julian den Hartogh
    Julian den Hartogh
    Docent
  • Marion Uitslag
    Marion Uitslag
    Docent
  • Caroline Emmen
    Caroline Emmen
    Docent

    Caroline Emmen (jurist) is werkzaam als MfN-registermediator (openmediation.nl) en partner bij het Bureau compliment en klacht (bureaucomplimentenklacht.nl). Mede vanuit haar mediationprakijk heeft Caroline ervaren dat een klacht wel degelijk van belang en van nut is voor de organisatie waarover geklaagd wordt. Sterker nog: klachten kunnen bouwstenen zijn voor de verbetering van kwaliteit, mits de klachten op professionele wijze worden behandeld. De rol en de positie van de klachtenfunctionaris zijn hierbij cruciaal.

  • Sylvia Nollen
    Sylvia Nollen
    Docent
    Sylvia Nollen (gedragswetenschapper/mediator) is werkzaam als MfN-registermediator bij Nollen Kneepkens, ADR Mediation (nollenkneepkens.nl). Daarnaast is zij partner bij Bureau compliment en klacht (bureaucomplimentenklacht.nl). Sylvia heeft een lange loopbaan in de gezondheidszorg en in het hoger beroepsonderwijs. Sinds 2003 is zij actief als mediator en sinds 2009 is zij werkzaam als klachtbehandelaar voor de MfN. Sylvia is ervan overtuigd dat het managen van klachten en complimenten leidt tot een kwaliteitsverbetering in een organisatie.

4-01-2016
Ik wil een optie nemen op een opleiding/cursus, kan dat?

Ja, dat kan. U kunt op ons digitale inschrijfformulier op de website een bericht plaatsen in het veld 'Eventuele opmerkingen'. Wij zullen uw inschrijving dan als voorlopig beschouwen en alvast een plaats voor u reserveren tot u uw inschrijving definitief maakt.