Dé opleidingensite voor hbo en hoger

Erasmus Academie BV

9.40 3 1 10
  • Beschrijving
  • Contact
  • Opleidingen
  • Vestigingen
  • Werknemers
  • Testimonials

Tijd voor verdieping: kies voor een opleiding van Erasmus Academie

Erasmus Academie biedt u Tijd voor Verdieping. Verdiepen is letterlijk het creëren van ruimte door het aanbrengen van een extra laag. Dat geldt ook voor onze opleidingen. Als u kiest voor een opleiding bij Erasmus Academie verdiept u zich in nieuwe kennis en nieuwe competenties, om die vervolgens ook breed te kunnen toepassen. Dat is voor Erasmus Academie Tijd voor Verdieping.

Inspiratie
Erasmus Academie is als instituut voor postacademisch onderwijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam de logische keuze van professionals die verdieping in hun vakgebied zoeken. U hoeft niet gestudeerd te hebben om de dynamiek van de universiteit te ervaren en te profiteren van academische kennis. Jaarlijks volgen ruim 1500 professionals uit zowel de publieke als de private sector bij Erasmus Academie een gespecialiseerde cursus op hun vakgebied.

Theorie én praktijk
Wij stellen ons ten doel wetenschappelijke kennis maatschappelijk bruikbaar en toegankelijk te maken via kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Erasmus Academie werkt daartoe samen met zowel onderzoekers en docenten van de Erasmus Universiteit en andere kennisinstellingen, als met vooraanstaande experts uit de (beroeps)praktijk. Het zijn unieke leerervaringen, kennisintensief en die qua inhoud een combinatie zijn van science én practice. Als cursist leert u zo de laatste wetenschappelijke inzichten toe te passen op uw professionele leven.

Kwaliteit
Erasmus Academie creëert een leercultuur waarin intensief contact met uw docenten en medecursisten en plezier in het leren voorop staan. U krijgt op die manier effectief feedback en wordt uitgedaagd actief en doelgericht aan de slag te gaan met uw nieuwe kennis.

Maatwerk & Incompany
Behalve open cursussen verzorgen wij maatwerkopleidingen en incompany trajecten bij bedrijven en (semi-)overheidsinstanties. Als uw organisatie de keuze maakt voor een incompany opleiding heeft u altijd de optie om een van onze bestaande, open opleidingen aan te passen aan uw situatie of te kiezen voor een op maat gemaakte incompany opleiding.

Ons Postacademisch aanbod
U vindt bij ons de juiste cursus op het gebied van Juridisch, Maatschappelijke Innovatie, Big Data, Grip op ICT, Gezonde Zorg, Water & Innovatie, Media & Cultuur en Persoonlijke Ontwikkeling. Hieronder vindt u een overzicht van onze opleidingen. Kijk voor de data en meest actuele gegevens op www.erasmusacademie.nl.

Locatie
Onze opleidingen worden bijna allemaal gegeven op de campus Woudestein van de Erasmus Universiteit. Hier, aan de rand van Rotterdam in deelgemeente Kralingen, ervaart u weer de dynamiek van het studentenleven en het elan van intellectuele uitdagingen.

Contactgegevens
Erasmus Academie
Postbus 1738
3000 DR Rotterdam

T. 010-408 1839

info@erasmusacademie.nl
www.erasmusacademie.nl

@erasmusacademie
@rechtrotterdam

LinkedIn: www.linkedin.com/company/erasmus-academie
Facebook: www.facebook.com/erasmusacademie

Bezoekadres
Van der Goot Building (M)
Kamer M6-13 - M6-20
Burg. Oudlaan 50 (Woudestein)
3062 PA Rotterdam

» Algemene informatie
  • » Techniek, Productie
    • Bezoek adres
      (Hoofdlocatie)
    • Burg. Oudlaan 50, Campus Woudestein
    • 3062 PA Rotterdam
    • Nederland
    • Bezoek adres
    • Burg. Oudlaan 50, Gebouw M (Expo- en Congrescentrum)
    • 3062 PA Rotterdam
    • Nederland
    • Bezoek adres
    • Boompjes 251
    • 3011 XZ Rotterdam
    • Nederland
    • Bezoek adres
    • K.P. Van Der Mandelelaan 150 (Novotel Rotterdam Brainpark)
    • 3062 MB ROTTERDAM
    • Nederland
    • Postaal adres
      (Hoofdlocatie)
    • Postbus 1738
    • 3000 DR Rotterdam
    • Nederland
  • Dhr. drs.  A.C.L. Hofstede
    Dhr. drs. A.C.L. Hofstede
    Directie

    Erasmus Academie BV, opgericht op 19 maart 1996, is onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eerst als Erasmus Plus en sinds 2006 onder de huidige naam, organiseert Erasmus Academie al meer dan 18 jaar gespecialiseerde cursussen voor professionals (PAO) en hoger onderwijs voor iedereen van 50 jaar en ouder (Hovo Rotterdam).

    Erasmus Academie stelt zich ten doel wetenschappelijke kennis maatschappelijk bruikbaar en toegankelijk te maken via kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Onze cursussen moeten bijdragen aan een duurzame, rechtvaardige en open samenleving, motiveren en een inspiratiebron zijn voor zowel personen als organisaties.

    Onze opleidingen komen tot stand in samenwerking met experts uit de wetenschap en de (beroeps)praktijk. Het zijn unieke leerervaringen, kennisintensief en die qua inhoud een combinatie zijn van science én practice.

    Wat wij u bieden zijn nieuwe inzichten en vaardigheden. Kennis die u stimuleert in uw carrière en persoonlijke ontwikkeling en bijdraagt aan transitie en innovatiekracht van bedrijven en organisaties. Kortom: kennis die verdiept.

  • Drs. Andreas Markus
    Opleidingsmanager Zakelijke Markt Drs. Andreas Markus
    Programma manager

    U bent op zoek naar een incompany traject dat niet alleen gaat over het hoe, maar ook over het waarom. U wilt dat uw collega's intellectueel uitgedaagd en geïnspireerd worden; nieuwe kennis die leidt tot innovatie. En dat liefst ook in een breder perspectief, interdisciplinair. Kennis ook die breed toepasbaar is, gekoppeld aan de praktijk. En heel belangrijk: uw organisatie als geheel moet ervan meeprofiteren.

    Erasmus Academie is dan uw ideale partner. Als instituut voor wetenschapsvalorisatie zijn wij een toegangspoort tot exclusieve wetenschappelijke kennis en verstaan wij de kunst om die kennis om te vormen tot hoogwaardige opleidingen voor professionals.

    Wanneer u geïnteresseerd bent in een incompany programma van Erasmus Academie, neem dan vrijblijvend contact op met Andreas Markus, opleidingsmanager zakelijke markt, t. 010-408 1819 of mail naar markus@erasmusacademie.nl.

Masterclass Psychologisch kapitaalmanagement

Op woensdag 8 juni 2011 sloten we onze tweede masterclass Psychologisch kapitaalmanagement af. Deelnemers omschreven de masterclass als boeiend en interessant met ontzettend bevlogen docenten en direct toepasbare inzichten!

 

In november 2010 werd ik aangenaam verrast door de manier waarop op academisch niveau meetbare psychologische begrippen maatwerk kunnen bieden aan de totaal verschillende ingebrachte casuïstiek van alle deelnemers van deze masterclass. Daarbij werd geen afbreuk gedaan aan het academisch niveau en ingebrachte kennis en ervaring vanuit nationaal en internationaal onderzoek. Integendeel, de toepasbaarheid en de condities die er zijn om als leidinggevenden en organisatie het psychologisch kapitaalmanagement in te zetten blijkt niet alleen meetbare resultaten op te leveren maar ook goed toepasbaar te zijn in de dagelijkse praktijk. Medewerkers die vitaal zijn, bruisen van energie, met plezier werken gedurende een langere periode, die met een goed gevoel aan hun werk bezig zijn ...dat gun je toch iedere organisatie?

Een ander bijzonder feit is dat bevlogen medewerkers ervoor zorgen dat ook anderen besmet worden met deze positieve emoties, deze vonkjes zijn dus besmettelijk maar dienen wel door de omgeving en door de persoon zelf ondersteunt te worden. Ik ben direct aan de slag gegaan met het aangereikte psychologisch kapitaalmanagement materiaal om het toe te passen binnen mijn werkgebied (woningbouwcorporatie en onderwijs) en kan na vier maanden toepassing zeggen, de vonkjes psychologisch kapitaalmanagement verspreiden zich! Deze masterclass is een absolute aanrader!

Melanie Petiet (Coördinator Leefbaarheid en Sociaal Wijkbeheer), Trivire
Postacademische Dagblad Opleiding Journalistiek (PDOJ)

"Wie een goede journalist wil worden moet oefenen in schrijven, schrijven, schrijven. ‘Kilometers maken’, noemde mijn docent journalistiek dat. Bij de PDOJ-opleiding leer je geen ingewikkelde scripties maken, maar schrijven voor gewone lezers van gewone kranten. Hoe overtuig je ze dat ze jouw stuk niet overslaan? Liever nog: Hoe zorg je dat jouw artikel onderdeel wordt van het publieke debat? Iedereen kan leren hoe je een nieuwsverhaal schrijft, maar de PDOJ leert je hoe je de juiste invalshoek voor een artikel kiest, zodat het ook gelezen wordt. Zonder sensatiebelust te worden.

Maar het belangrijkste dat ik heb geleerd bij de PDOJ is misschien wel: schrijven onder tijdsdruk. Je kunt uren op een tekst zwoegen, maar in de praktijk heb je als journalist bij een krant soms maar een half uur om een helder artikel te produceren. Het leuke van de PDOJ is dat je elke dag een ‘nepkrant' maakt. Je hebt een heuse deadline en je stuk moet op tijd binnen zijn. Docent Hans Maas was onverbiddelijk als ik mijn artikel niet op tijd inleverde bij de PDOJ: ‘Denk je dat de persen van de Volkskrant wachten op jouw te laat ingeleverde stuk? Nee? Nou dan! Zorg dat je op tijd bent!’

Inmiddels ben ik de vaste correspondent van de Volkskrant in Afghanistan. Op momenten dat ik niet weet hoe ik een verhaal moet beginnen, denk ik soms terug aan mijn leraar Hans Maas, die zei: ‘Als je niet weet hoe je moet beginnen, visualiseer jezelf dan aan de keukentafel met je moeder. Hoe zou je het verhaal beginnen te vertellen aan haar? Zo begin je je verhaal.’ En zo is het maar net."

Natalie Righton
Mastercourse Publiek Private Samenwerking

Deelnemers private sector:

'De PPS werkplaats WERKT! Het sparren en samenwerken met counterparts uit de publieke sector en concollega’s uit de private sector tijdens de opleiding heeft voor mij het belang van wederzijds vertrouwen onderstreept. Alleen met inzicht in elkaars belangen en het hebben van vertrouwen kun je lange tijd succesvol samenwerken. Dit inzicht ben ik aan het vertalen naar onze bedrijfsstrategie en vormt een belangrijk uitgangspunt voor de wijze hoe wij nu PPS projecten aanvliegen. Kortom, PPS Werkplaats inspireert en ….. WERKT!'.
Jeroen Wijnen, Van der Berg Infratechniek. 


‘Het is nu al zover dat ik de aanbestedende dienst een paar keer heb lopen verdedigen bij mijn collega’s’.

Hans Wildeboer, Tender manager bij Ballast Nedam


'Hier moet volgend jaar zeker weer iemand naar toe!'

Bert Jan Hemmen, BAM PPP Nederland.


'De PPS Werkplaats biedt een unieke kans om de PPS praktijk te verkennen en uit te diepen door het gevarieerde programma, ervaren docenten en goede begeleidig'.
Olga Huizing. BAM PPP Nederland.

 

Meer ervaringen leest u op de website van de Mastercourse Publiek Private Samenwerking

Olga Huizing, BAM PPP Nederland
Masterclass Transitiemanagement

"Constructieve ontregelaars inspireren"

 

De duurzame samenleving is ‘hot’. “Mijn zorg dat het milieu, de bouw, verkeer & vervoer de topics van de mastercourse Transitiemanagement zouden zijn, was ongegrond” zegt Joore. Hoewel de cursisten en casusbeschrijvingen uit totaal verschillende sectoren kwamen, bleken de overeenkomsten in problematiek verrassend groot. Jan Joore is programmamanager binnen Dichterbij in Nijmegen, een organisatie die zich inzet voor mensen met een verstandelijke beperking. Dichterbij heeft als missie bij te dragen aan een ongedeelde samenleving. De huidige wijze van dienstverlening en financiering belemmert deze ambitie. Dichterbij ontwikkelt met partners de samenhang in lokale dienstverlening, vanuit perspectief van maatschappelijk kwetsbare burgers. “Daarmee treedt zij buiten de gebaande paden en daar lag voor mij de meerwaarde van deze masterclass.” Joore stelt dat de docenten in staat zijn abstracte concepten over transities te vertalen naar praktisch toepasbare benaderingen en instrumenten. De cursus organiseert haar eigen tegenspraak door ruimte te creëren voor andere opvattingen; zowel docenten als cursisten ontwikkelen zich tot constructieve ontregelaars. ”Zo kon ik ook mijn aannames ter discussie stellen en vond ik inspiratie en bouwstenen om concreet vorm te geven aan innovatie”. De meerwaarde van de masterclass is verbinden van inzichten uit praktijk en wetenschap op weg naar duurzaamheid door innovatie.

J. Joore
Masterclass Hora Est!

"Promoveren is ook afspraken maken met het thuisfront''

Een volle dag, drie avonden, plus een zaterdag of zondag per week besteedt Ilse van Andel aan haar promotieonderzoek. En dat alles naast een fulltime baan als informatieanalist bij de afdeling Trade Energy van Eneco. De keuze voor deze tijdsinvestering heeft zij weloverwogen gemaakt. Promoveren vergt een strakke en gedegen voorbereiding en dat legt een claim op het privéleven. "Je moet goed overdenken of je echt wilt promoveren. Als je besluit het te doen, dan is Hora Est! een uitstekend hulpmiddel tijdens dit proces. Ik heb vooral geleerd hoofd- van bijzaken te onderscheiden en te plannen. Eerst zag ik door de bomen het bos niet meer, maar het is me duidelijk geworden wat promoveren daadwerkelijk inhoudt". Doorzetten is een term die regelmaat terugkomt. Docenten, nagenoeg allemaal hoogleraar en sprekend vanuit de eigen ervaring, onderstreepten dit. Sommigen benadrukten dat promoveren niet alleen discipline vereist maar ook een eenzame aangelegenheid is. Ilse van Andel zou de cursus zeker aan alle buitenpromovendi aanraden. "En voor je er aan begint: maak thuis goede afspraken".

Voor meer ervaringen kunt u de website van de Masterclass Hora Est! bezoeken

Ilse van Andel
Leergang Ketenregie

Ervaringen met de leergang Ketenregie


Horizontale samenwerking

‘De kern van ketenregie is voor mij dat je leert om een horizontale samenwerking te organiseren binnen de bestaande verhoudingen van de hiërarchische organisaties. Dat levert per definitie een spanningsveld op en vraagt om inzicht in organisatieveranderingsprocessen en leiderschap om tot concrete resultaten te komen. In de leergang ketenregie worden organisatiestructuren inzichtelijk gemaakt en leer je over de eigen persoonlijke grenzen heen te kijken. Je wordt als regisseur - nog meer - bewust gemaakt van uiteenlopende mogelijkheden, maar ook je eigen verantwoordelijkheden, om te komen tot het gemeenschappelijke eindresultaat’.
Marcia Albrecht


Marcia Albrecht
is één van de gastsprekers in de leergang Ketenregie in het publiek-maatschappelijke domein. Marcia is sinds 2006 als ketenregisseur namens de GGD Rotterdam-Rijnmond betrokken bij de implementatie van de Rotterdamse ketenaanpak van eergerelateerd geweld. Samen met zestien collega’s heeft zij in 2009 een in-company variant van de leergang aan de Erasmus Academie gevolgd. Tijdens één van de modules zal zij met de deelnemers haar ervaringen als regisseur in de Rotterdamse context delen.  

 

Voor meer ervaringen kunt u de website van de Leergang Ketenregie bezoeken.

Marcia Albrechts (Ketenregisseur), GGD Rotterdam
Master Beleidsonderzoek

“Breed specialiseren”

 

Toen werkzaam bij het ministerie van Defensie op het gebied van beleid- en bedrijfsvoeringonderzoeken wilde ik mij verder specialiseren in het vakgebied van sociaal- wetenschappelijk onderzoek, zonder daarbij beperkt te worden door de keuze tussen beleid of bedrijfsvoering of tussen specifieke onderzoekstechnieken. Breed specialiseren, ogenschijnlijk een contradictie in terminus. Daarbij wilde ik niet uitsluitend onderzoek doen om mijn zeer bescheiden steentje bij te dragen aan de wetenschap. Mijn uitdaging ligt juist in praktijkgericht beleidsonderzoek met daadwerkelijke benuttingswaarde. De master Beleidsonderzoek sloot naadloos aan op mijn ambities en bood naast een wetenschappelijke bovenal een praktijkgerichte insteek.

Overtuigd van het feit dat gedegen onderzoek met daadwerkelijk toegevoegde waarde nodig was, onderzocht ik voor mijn eindonderzoek de kwaliteit van de beleidsvoorbereiding bij het Rijk. Dit bracht mij bij een groot aantal departementen en heeft mijn beeld van de rijksoverheid verscherpt en mijn netwerk vergroot. Volledig gegrepen door het onderwerp en zeker geënthousiasmeerd door de mastercourse Beleidsonderzoek, geef ik dit eindonderzoek nu een vervolg middels een promotieonderzoek. In aansluiting op het gedachtegoed van de mastercourse Beleidsonderzoek toon ik daarin aan dat wetenschap en beleid net als theorie en praktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

De mastercourse Beleidsonderzoek, voor hen die zich breed willen specialiseren!

Meyken Houppermans
Leergang Informatiemanagement en Document management

'Over het muurtje van je eigen vakgebied heen te kijken'

 

Al bijna 25 jaar ben ik werkzaam in het vakgebied archieven en documentaire informatievoorziening. Omdat de ontwikkelingen snel gaan, is het noodzakelijk om je kennis op peil te houden. Toen mijn werkgever begin 2008 vroeg welke opleiding ik zou willen volgen, stond voor mij vast dat dit IDM moest zijn. Ik had er de afgelopen jaren veel over gehoord van oud-studenten en erover gelezen in de vakbladen en op internet. De modulaire opbouw van deze opleiding is goed doordacht: je bent niet verplicht alle onderdelen te volgen maar je kiest welke module het beste bij je past. Gelukkig mocht ik alle modules volgen en september 2008 ben ik gestart aan jaargang 2008-2009.

Na een aantal weken wist ik het al: deze opleiding is precies wat ik zocht! Interessante en gevarieerde lesstof over actuele onderwerpen, die wordt gegeven door bevlogen, veelal universitaire docenten, die dagelijks onderzoek verrichten. De docenten zijn pioniers binnen hun vakgebied en zij zitten dan ook bovenop de ontwikkelingen. Je wordt tijdens de colleges gedwongen om over het muurtje van je eigen vakgebied heen te kijken en je leert om een probleem vanuit diverse invalshoeken te benaderen. De deelnemersgroep is al even pluriform want bestaat uit ICT-ers, DIV-ers en "klassieke" archivarissen en dit komt de discussie alleen maar ten goede.

Het is een postacademische opleiding dus je wordt geacht jezelf "aan de gang" te houden. Ik werk fulltime en het is best zwaar (maar niet ondoenlijk) om bijna iedere vrije avond in de boeken te duiken. Maar het is de inspanning meer dan waard.

Als je dé opleiding binnen het brede vakgebied informatievoorziening wilt volgen, zoek dan niet verder en meld je aan voor IDM. Je zult er geen spijt van krijgen!

 

Voor meer ervaringen kunt u de website van de Leergang Informatiemanagement en doucment management bezoeken

Eric-Jan Keulemans (Functioneel medewerker applicatiebeheer)
'Opfriscursus juristen handig voor expats'

‘’Stel: je ramt met je auto je eigen garagedeur, met de bedoeling de spullen die in de garage staan, te redden voor een brand . Valt dit volgens de minister onder zogenaamde bereddingskosten? Antwoord: tenzij je met een dure auto haveloze spullen redt, valt dit inderdaad onder bereddingskosten en zal de verzekering uitbetalen‘’. Op een druilerige vrijdagochtend buigen een twintigtal mensen zich op de Erasmus Universiteit in Rotterdam over het thema Verzekeringsrecht. Zij volgen de opfriscursus voor juristen, die voor teruggekeerde expats een uitkomst blijkt te zijn.

 

‘’Bereddingsplicht. Artikel 7:957, lid 1. De plicht om bij een ingetreden evenement verdere schade te voorkomen, dan wel het voorkomen van schade bij een ophanden zijnd risico. Nieuw hierbij is artikel 2: en de schade die daarbij wordt ingezet. De verzekeraar vergoedt de kosten die zijn gemaakt om schade te voorkomen, maar het moet dan uiteraard wel gaan om schade die door de polis gedekt is. ‘’

 

Wettelijke sancties
Het ene artikel na het andere vliegt de bijeengekomen juristen om de oren, al dan niet ondersteund door een powerpoint presentatie. De meeste cursisten knikken begrijpend mee. In het zaaltje hangt een sfeer van ‘ontspannen concentratie.‘ Deze ochtend geeft mevrouw meester M.M.R. van Ardenne-Dick les (’’zeg maar Melanie’’) en ze houdt de tijd angstvallig in de gaten. ’’Tien minuten pauze mensen, anders halen we straks de wettelijke sancties niet.’’


Stoppen met werken
De acht maanden durende opfriscursus voor juristen van de Erasmus Academie (een onderdeel van de universiteit) trekt opvallend veel teruggekeerde expats aan, met name vrouwen. Eline van Bon is er één van. Ze studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en ging daarna met haar man mee naar New York. In die stad werkte ze bij het Nederlands bureau voor Toerisme. Daarna vertrok het stel naar Londen en raakte Eline zwanger. Zoals zoveel vrouwelijke expats besloot ze te stoppen met werken om zich aan haar gezin te wijden.


Kinderen op de rails
Maar sinds augustus is Eline weer terug in Nederland. ‘’Zodra het kon schreef ik me in voor deze cursus, ik wil heel graag weer aan het werk, het liefst in de privaat rechterlijke sfeer.’’ Ellie Hooykaas heeft een vergelijkbaar verhaal. “Ik werkte bij de gemeente Zoetermeer als jurist totdat we naar Washington vertrokken. Daar heb ik vier jaar lang de kinderen heen en weer gereden. We hebben een prima tijd gehad, maar terug in Nederland kostte het wel twee jaar om de kinderen weer op de rails te krijgen. Ze waren 12 en 14 toen we terug gingen en de impact van de Nederlandse middelbare school was enorm. Maar nu gaat het weer goed met ze en kan ik aan mezelf denken. ‘’


Weer aan de slag
De verhalen van Ellie en Eline staan niet op zichzelf en alleen daarom al vinden ze het leuk elkaar te treffen. ‘’In het buitenland zitten genoeg vrouwen met veel in hun mars die als ze terugzijn in Nederland weer aan de slag willen. Als ze ooit rechten hebben gestudeerd heb je een dikke kans ze hier tegen te komen, aangezien dit de enige opfriscursus voor juristen is in Nederland. De mensen komen dan ook van heinde en verre. Het is natuurlijk hartstikke goed dat vrouwen hun vaardigheden weer gaan benutten. Bovendien is er een grote vraag naar juristen.’’


De dames zijn zeer tevreden met het gebodene. ‘’Het werkt heel goed, ik haal echt mijn kennis op’’, aldus Eline. ‘’De colleges zijn heel gedegen, het materiaal recent en de docenten goed. Bovendien zijn de cursisten zeer gemotiveerd, ze willen hierna snel aan de slag of een andere juridische baan vinden.''


Bezinning
Want dat is voor veel cursisten ook een reden om zich ‘’op te frissen.’’ Niet alleen is veel kennis weggezakt (of zijn er nieuwe artikelen aan het bestaande recht toegevoegd), maar het is af en toe ook handig om je te bezinnen op ander werk. Dat deed ook Lony van Sloun die cursist was in het jaar 2004-2005. ‘’Ik hoopte dat één van de tijdens de cursus te behandelen rechtsterreinen die ik nog niet gebruikte in mijn werk mijn interesse zó zou wekken dat ik een frisse herstart zou kunnen maken. Dat gebeurde, ik raakte geïnteresseerd in Europees recht. Na afronding van de cursus werd me gevraagd of ik als tijdelijk docente bij de vakgroep Europees recht aan de slag wilde. Inmiddels in mijn contract verlengd en ik heb het erg naar mijn zin. ‘’


Achterover hangen
‘’Meer mensen van de opfrisgroep hebben op deze manier een baan naar hun zin gevonden, ook mensen die nog nooit hadden gewerkt na hun studie en mensen met kinderen die parttime willen werken.’’ Overigens waarschuwen de cursisten niet te lichtvaardig te denken over de cursus. ‘’Er is elke week college in Rotterdam van half tien tot half vier. De voorbereiding van deze colleges kost ongeveer vijftien uur per week. Daarnaast heb je ook nog praktijkdagen en excursies. Tijdens de praktijkdagen krijg je een loopbaan oriëntatie en een sollicitatietraining. Tijdens de colleges komen zoveel mogelijk onderwerpen van Publiekrecht, Privaatrecht en Strafrecht & Recht van de Europese Unie aan bod. Even achterover hangen is er dus niet bij, want voor je het weet heb je iets belangrijks gemist.’’

 

Conny van den Bor
opfriscursus voor juristen Leergang 2008-2009

Sinds het voltooien van mijn rechtenstudie heb ik tien jaar ervaring opgedaan als Kwaliteitsmanager en Manager P & O in het bedrijfsleven. Het was een ontzettend leerzame periode, maar ik heb besloten om nu toch iets juridisch te gaan doen.

Na een gedegen zelfanalyse kwam ik tot de conclusie dat ik graag bij de rechterlijke macht zou willen werken. Om mijn juridische kennis weer te actualiseren ben ik het Opfrisprogramma voor Juristen gaan doen. Het is een intensief programma waarin je in korte tijd op efficiënte en effectieve wijze wordt opgefrist en geactualiseerd op alle rechtsgebieden. Theorie en praktijk sluiten nauw op elkaar aan!  

Het goed opgezette programma, de enthousiaste docenten en mede-cursisten hebben mij veel positieve energie gebracht om mijn doel te willen bereiken. Momenteel heb ik gesolliciteerd naar de functie van rechterlijk ambtenaar in opleiding (de Raio-opleiding). Naar aanleiding van deze sollicitatie ben ik uitgenodigd om mee te gaan doen aan de selectieprocedure en hoop ik in oktober 2009 als rechterlijk ambtenaar in opleiding aan de slag te gaan om uiteindelijk na 6 jaar Rechter of Officier van Justitie te worden!

Jolanda Noordzij - in’t Veen
Opfriscursus voor juristen leergang 2008-2009

Vanwege de zorg voor mijn kinderen ben ik zo’n acht jaar geleden gestopt met mijn werk als jurist. Nu ze wat ouder en zelfstandiger zijn, kreeg ik zin om weer aan de slag te gaan. Maar waar? Terug in mijn oude vak, me daar opnieuw in gaan verdiepen? Of juist iets heel anders, een nieuwe start maken? Waarmee dan? Om een beter overzicht te krijgen van wat er aan keuzemogelijkheden is en om uit te vinden wat bij mij past, ben ik eerst de opfriscursus voor juristen gaan doen. Een enerverend jaar, waarin de vele facetten van het recht voorbij komen. Ik voelde me weer echt jurist, veel kennis werd weer getriggerd en geactualiseerd. Studiegenoten zitten eigenlijk allemaal in hetzelfde “schuitje”. Ze overwegen een overstap naar een ander rechtsgebied, ambiëren een nieuwe carrière. Of ze willen, na een aantal jaren uit het juridische, graag weer aan de slag. Je praat met elkaar, deelt ervaringen uit het verleden en plannen voor de toekomst. Je helpt en motiveert elkaar. Al solliciterend is mij al snel gebleken dat werkgevers het als een groot pluspunt zien dat ik deze opleiding volg. Het wordt door werkgevers echt gewaardeerd! Gaandeweg heb ik ontdekt dat ik niet terug wil naar het bedrijfsleven. Het bestuursrecht vond ik nu een stuk interessanter dan destijds als jonge student. Ik heb een baan gevonden bij een gemeente als communicatie-adviseur. Mijn taken worden onder andere het adviseren van het college van B&W, beleidsinitiëring en –ontwikkeling en als woordvoerder optreden voor de gemeente. Klinkt goed hè?!

Carola van Rijsbergen (communicatie-adviseur), Gemeente
Master Beleidsonderzoek

De Master Beleidsonderzoek sloot perfect aan bij mijn werkervaring als statistisch analist. Het was mijn wens om meer onderzoek te doen in opdracht van bijvoorbeeld ministeries. Ik wilde meer maatwerkopdrachten verrichten in plaats van periodieke statistische informatie maken. In de studie heb ik o.a. geleerd hoe ik een beleidsvraag kan vertalen in één of meer onderzoeksvragen en welke methoden en technieken ik kan gebruiken om de vragen te beantwoorden. De theorie leerde ik toepassen in oefeningen tijdens de lesdagen en in huiswerkopdrachten. Heel leuk vond ik de vele praktijkvoorbeelden van docenten en medestudenten.

 

 

Kathleen Geertjes (Statistisch onderzoeker), Centrum voor Beleidsstatistiek, CBS