Dé opleidingensite voor hbo en hoger
Gepubliceerd op: 7 november 2008
Auteur:
Organisatie: Van Harte en Ligsma


Personal branding: het sterke merk jij Als wíe je bent klopt met wát je doet

Interview met Karin Leithuijser, senior trainer bij Van Harte & Lingsma door Monique Aalbers. Fotografie door Sanneke Fisser.


Hoe maak je jezelf zichtbaar in een professionele omgeving?

"Mensen zijn bang dat ze zichzelf teveel op de borst kloppen als ze zich profileren", zegt Karin Leithuijser. Zij is senior trainer en coach bij trainingsbureau Van Harte & Lingsma en stond aan de wieg van de nieuwe training Personal Branding. Leithuijser werkte aan haar eigen personal brand en raakte geboeid door het onderwerp.

maak kennis met een effectieve manier je eigen ontwikkeling te sturen

"Gaandeweg ontdekte ik dat personal branding, of eigenlijk het gemis eraan, iets is dat in alle soorten organisaties bij professionals speelt." Maak kennis met een effectieve manier om je eigen ontwikkeling te sturen. "In onze trainingen merk ik dat rondom het thema 'profileren' een groeiende interesse bestaat", vertelt Leithuijser. "Veel deelnemers staan voor de vraag: hoe maak ik mezelf zichtbaar in een drukke, professionele omgeving? Tegelijk zijn ze bang dat ze zichzelf teveel op de borst kloppen als ze zich meer profileren. Het zal onze calvinistische inslag wel zijn." Daarnaast ziet Leithuijser veel mensen zoeken naar richting in hun loopbaan en hun leven. Ze volgt al enkele jaren de ontwikkelingen op het gebied van personal branding.


Sterk merk

De term is afkomstig uit de marketing. Grote internationale bedrijven, zoals Coca Cola en Nike, proberen een beeld of gevoel rondom hun merk bij de consument op te roepen. Dat is minstens zo belangrijk als het feit dat hun Cola goed of lekker is of hun sportschoenen stevig zijn. "Dergelijke merkenbouw of 'branding' is in de loop van de jaren vertaald naar mensen toe. Professionals kunnen zo'n gevoel óók bij anderen teweeg brengen en een bepaald beeld van zichzelf neerzetten. Alleen dat beeld moet natuurlijk wel écht zijn", legt Leithuijser uit. "Wie zich bewust is van welke passie en talenten hij in huis heeft (en deze ook echt wil benutten), kan er actief aan werken om het bijhorende beeld te voeden en bekend te maken bij anderen."


Ceo

De term personal branding is overgewaaid uit de VS. In het bedrijfsleven leven kreten als 'be the CEO of you' al een decennium, maar in Nederland is personal branding nu pas in opkomst. Leithuijser verklaart: "De Amerikaanse en Nederlandse cultuur zijn totaal verschillend. In de Verenigde Staten is bijvoorbeeld openheid over salarissen al jarenlang gewoon. Als je elkaar daar de hand schudt stel je je voor én vertel je in één adem wat je tot dan toe bereikt hebt. In Nederland neigen succesverhalen al snel naar opschepperij, vinden wij."


Keuzes

"Jarenlang was het gebruikelijk dat je op basis van je aantal dienstjaren promotie maakte. Die vanzelfsprekendheid is er niet meer", aldus Leithuijser. Nadenken over je loopbaan was onnodig. Die lag vast, door de opleiding die men volgde, en de vaste baan die men bekleedde. Volgens Leithuijser groeit het besef dat iedereen zélf verantwoordelijk is voor het succes en de sturing in zijn of haar leven. "Toch zijn er veel dertigers die overspannen raken. Juist omdát ze zoveel vrijheid voor eigen keuzes hebben, zo leert onderzoek", vertelt Leithuijser. "Want kiezen is één ding, maar je moet natuurlijk wél de 'perfecte' keuze maken, vinden we. We moeten zelf zorgen voor een goede opleiding en ook nog eens ons privé-leven leuk inrichten. Maar uiteindelijk streven we allemaal hetzelfde na: geluk, welzijn en zingeving."


Luxe

Leithuijser is naast trainer ook coach en spreekt regelmatig succesvolle mensen van midden dertig of begin veertig met een gevarieerde carrière. "Vaak rolden ze van de ene baan in de andere. Het werk is ze altijd goed af gegaan. Dan opeens bevinden ze zich in een luxe positie en kunnen ze kiezen tussen doorgroeien naar een managementfunctie of meer inhoudelijk of specialistisch bezig blijven. Juist door die keuzevrijheid weten ze met hun hoofd en hart niet meer precies wat goed bij hen past en ontstaat een onbestendig gevoel", vertelt Leithuijser. "Mensen vragen zich af: is dít het nou? Ze functioneren onder hun niveau, zitten minder lekker in hun vel en staan niet 100% achter wat ze doen. Uiteindelijk heeft een werkgever daar ook last van."


Duidelijkheid

Personal branding helpt professionals met het navigeren in een wereld vol keuzes en leert hen gericht te werken aan hun verwachtingen en die van anderen. "Zodra je aan je eigen personal brand gaat werken, wordt steeds duidelijker wie en wat je bent en waar je voor staat. Op die manier hoef je sommige keuzes ook helemaal niet meer te maken. En dat geeft naast een flinke dosis rust ook duidelijkheid", legt Leithuijser uit. Ze schetst een beeld van de stappen die genomen moeten worden bij personal branding: "Om écht je personal brand neer te zetten moet je eerst pas op de plaats maken. Een soort inventarisatie: wie ben ik, wat kan ik, welke vaardigheden en talenten heb ik? Orden dat hele palet van (on)mogelijkheden. Ook is het tijd om afscheid te nemen van sommige aangeleerde vaardigheden, waar je geen passie voor voelt. Op het moment dat je daar keuzes in hebt gemaakt, kom je met een veel duidelijker plaatje naar buiten, in plaats van met die tas vol diffuse eigenschappen en kwaliteiten. En vanaf dat moment kun je de stap nemen om ervoor te zorgen dat jouw merk wordt herkend. Hoe kun je resultaten met je personal brand halen voor jezelf? Op zich is het al nuttig om de balans op te maken en motivatie terug te krijgen. Maar het wordt nóg leuker als je verbetering en verandering terug ziet."


Benutten

Leithuijser is van mening dat P&O- en HRM-adviseurs zich moeten buigen over de personal branding van hun medewerkers: Het is uitermate belangrijk dat de juiste man of vrouw op de juiste plek in de organisatie komt te zitten. Het is dus nodig om in kaart te brengen welke medewerkers op dat punt van hun carrière zijn beland waarop het tijd wordt dat ze zich afvragen of ze hun kwaliteiten genoeg hebben uitgebouwd en benut. Professionals die op zoek zijn naar de manier waarop ze zin aan hun werk en leven kunnen geven en hun persoonlijkheid en talent in kaart willen brengen. Door personal branding kun je je medewerkers doelbewust, gemotiveerd en betrokken aan die taak zetten waar ze geknipt voor zijn.


Verkopen

Personal branding is relevant voor alle typen organisaties, profit en non-profit. Want als je werkt als professional, moet je jezelf toch expliciet of impliciet 'verkopen'. Hoe zorg je ervoor dat klanten, binnen of buiten je organisatie, jou weten te vinden? Leithuijser geeft een voorbeeld: "Voor projectleiderschap kan personal branding uitermate belangrijk zijn. Het ene project gaat gepaard met een fiks budget, een tweede project met veel medewerkers en weer een ander project is heel politiek gevoelig. Bij dat eerste project is dus een financieel talent nodig, terwijl bij het tweede voorbeeld juist een projectleider met sterk leiderschapstalent van belang is en het laatste project het beste geleid kan worden door iemand met diplomatie. Voor zowel degenen die de projectleiders moeten aanstellen als voor de projectleiders zelf is het goed om te weten waar ieders talenten liggen."


X-Factor

Zijn er overeenkomsten tussen personal branding en de X-factor, zoals het op TV en in de muziekbusiness heet? Leithuijser: "De kandidaten die meedoen aan shows als Idols en X-factor hebben een sterke geldingsdrang. Ze zijn meestal al zo bevlogen van het idee om zanger of zangeres te worden, dat hun 'innerlijk vuurtje', hun passie, duidelijk aanwezig is. Dan komt het alleen nog maar aan op talent. Daar schort het nog wel eens aan, als je de verslagen van de auditierondes ziet, maar dat is weer een ander verhaal." Leithuijser stelt dat het grote verschil is dat veel mensen in het dagelijks leven juist niet zo'n sterke passie voelen: "Dan kabbelt een carrière een beetje voort en rollen mensen door van de ene baan naar de volgende. Op een gegeven moment gaan belemmeringen een steeds grotere rol spelen. Je sterke kanten benadrukken en uitbuiten is niet het belangrijkst. Zoek eerst uit wat je nu écht wil. Mensen die dat helder voor ogen hebben, die komen er wel. Die zijn zo gedreven dat ze er dag en nacht mee bezig zijn. Die hebben als het ware hun anker al uitgegooid", concludeert Leithuijser.


Eye-Opener

Op basis van haar inzichten en ervaringen als trainer, ontwikkelde Leithuijser de training Personal Branding. Eén van de grootste eye-openers voor de meeste deelnemers is de ontdekking dat ze tegen het eind van de training al hun personal brand zijn geworden. "Als je dat eenmaal voelt, ga je vliegen. Dat klinkt misschien vaag, maar het sturen van je loopbaan en jezelf profileren gaat je dan heel gemakkelijk af, bijna als vanzelf. Deelnemers merken vaak dat er al veel positieve dingen op hun pad komen terwijl ze aan het werken zijn aan hun personal brand. Mensen om hen heen zien dat er wat veranderd is en raken daar nieuwsgierig naar. Ze vragen je ernaar, maar geven je ook tips en kennen weer mensen voor je. Dus doordat je er mee bezig bent, komt er al veel naar je toe." Personal branding is dus absoluut niet alléén maar ervoor te zorgen jezelf goed te verkopen, onderstreept Leithuijser: "Er komt een psychologisch proces bij kijken, een zoektocht naar innerlijke passie. Waar draait het voor jou écht om in het leven. Als je dat verkoopbaar kunt maken, sta je ijzersterk. En dat straal je weer uit."

Bekijk hier de presentatie van Van Harte & Lingsma op Millian.nl.