Dé opleidingensite voor hbo en hoger
Gepubliceerd op: 18 mei 2011
Auteur:
Functie: Voorzitter
Organisatie: Stichting Nederland is Logistiek


Logistiek is de kunst van het slim organiseren

In de loop der tijd is logistiek steeds meer een board room issue geworden. Bedrijven beseffen het belang van slimme logistiek binnen hun organisatie. Logistieke expertise in de vorm van goed management kan tenslotte bijdragen aan een beter bedrijfsresultaat. Bedrijven zoeken dan ook op steeds grotere schaal logistieke experts op alle niveaus die een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de supply chain.

Peter van der Meij over de kunst van het slim organiserenHiermee is de logistiek voor jonge hoogopgeleide professionals een vak geworden met vele uitdagingen, vroege verantwoordelijkheden, mooie reismogelijkheden en niet te vergeten een goed salaris. Toch kiest in Nederland slechts 1 procent van de ruim 360.000 hbo-studenten voor een logistieke studie en op wo-niveau is dat percentage nog lager. Nederland dreigt hierdoor de internationale naam als logistiek gidsland te verliezen.
Zeg je logistiek dan denken veel mensen aan wielen, vrachtwagens en de Betuwelijn, maar logistiek is veel meer dan het synoniem voor transport of het vervoeren van goederen van A naar B. De bevoorrading van een internationale winkelketen , het opspuiten van nieuw land in zee, de organisatie van een groot muziekevenement, maar ook de complete logistiek in het ziekenhuis zijn voorbeelden van uitdagende logistieke processen waar veel meer kennis en expertise voor nodig is dan slechts een vrachtwagen laden. Ondanks dat veel mensen het zich niet realiseren, heeft logistiek een grote invloed op ons dagelijks leven. Vaak betreft het complexe processen die vragen om intelligente oplossingen. De logistiek strekt zich uit over vele diensten en industrieën en is dan ook een belangrijke pijler van de Nederlandse economie. Met een bijdrage van ongeveer 8 procent aan het Bruto Nationaal Product en de werkgelegenheid in Nederland, verdient logistiek de ruimte en aandacht, maar heeft het vooral nieuwe experts nodig die Nederland helpen om de internationale concurrentiepositie te verbeteren.

Logistiek zoekt slimme organisatoren

Beter presteren dan de concurrentie is de uitdaging van elk bedrijf. Slimme logistiek is in die concurrentieslag van essentieel belang en bedrijven in alle sectoren zoeken dan ook naar manieren om dat beter te doen dan de concurrent. Kijk bijvoorbeeld naar het grote aantal webwinkels met veelal hetzelfde aanbod als de concurrent. Waarop kan een bedrijf het winnen? Op alleen prijs redt zo'n winkel het niet. Uit recent onderzoek van de Stichting Nederland is Logistiek in samenwerking met TNO blijkt dat 40 procent van de Nederlanders verwacht in de toekomst meer online dan offline te kopen. Dat betekent niet alleen dat de functie van de huidige winkel wellicht veranderd naar een soort showroom in plaats van een plek waar je je spullen koopt, maar vooral dat er veel meer goederen naar mensen toe moeten in plaats van mensen naar goederen. Het gevolg: een enorme online concurrentieslag en drukke woonwijken vol met bezorgbusjes. Het verschil zal zitten in de aanbieder die zijn logistiek het beste op orde heeft. Niet alleen een snelle levering op het moment dat de klant dat wil, maar ook op de logistieke service. Wat gebeurt er met een pakketje als iemand niet thuis is? Kan men het kledingstuk makkelijk retour sturen of ruilen? Op dit vlak heeft Nederland nog een grote slag te slaan en bedrijven in elke sector zullen op zoek gaan naar die mensen die hierin onderscheidend kunnen zijn voor de organisatie.

Internationale uitdagingen

Niet alleen nationaal zal de innovatieve logistiek de doorslaggevende factor zijn. Door de toenemende globalisering ontstaan wereldwijde ketens die het logistieke vak nog complexer en uitdagender maken. De juiste dingen op de juiste plek krijgen wordt van nog groter belang. Dat beseft ook het nieuwe kabinet. Negen economische topsectoren, waaronder de logistieke, mogen de komende maanden voorstellen doen voor de invulling van delen van het kabinetsbeleid. Leo van Wijk (oud KLM-topman), zal samen met vertegenwoordigers uit de wetenschap, overheid en het bedrijfsleven een agenda maken met speerpunten en ambities die de logistiek naar de wereldtop moet brengen in 2020. Een hele mooie ambitie waar de gehele sector naar uitkijkt. Het aantrekken van goede young professionals in de logistiek is misschien wel de grootste uitdaging voor de nabije toekomst. Ontwikkelingen gaan wereldwijd in een verschrikkelijk hoog tempo en Nederland zal daar nu in mee moeten gaan. Sterker nog, in voorop moeten lopen om daadwerkelijk tot de wereldtop te behoren.

Spotlight op mogelijkheden

Wil Nederland zich blijven meten met de internationale logistieke top, dan zal de logistiek zichzelf meer moeten presenteren als veelzijdige sector met mooie kansen en uitdagingen voor jong talent op de arbeidsmarkt. Als die zichtbaarheid vergroot wordt zal Leo van Wijk beter in staat zijn om Nederland tot de logistieke top van de wereld te brengen in 2020.