Dé opleidingensite voor hbo en hoger
Gepubliceerd op: 2 februari 2012
Auteur:


Het vak van de makelaar verandert - Van huizenbemiddelaar (met focus op het pand) naar marketeer en adviseur (met focus op de klant)

Jannetta Dorsman aan het woord over haar rol als docent in het kader van de permanente educatieverplichting voor NVM makelaars.

"Vroeger was de makelaar veel meer bezig met het pand. Met het huis en alle bouwkundige en rekenkundige aspecten die daarbij komen kijken. Vandaag de dag is die kennis nog altijd belangrijk en is het noodzakelijk dat daar andere vaardigheden aan toegevoegd worden, zoals kennis van marketing, nieuwe media en natuurlijk communicatieve vaardigheden. Consumenten verlangen tegenwoordig een andere aanpak en verwachten andere communicatie dan vroeger. Nu zijn aspecten als authenticiteit, transparantie, dialoog in combinatie met oprechte aandacht en interesse waar het makelaarsvak om draait. Dat heeft alles te maken met de veranderende consument die op internet veel informatie kan vinden, die men voorheen exclusief bij de makelaar kon krijgen. De interpretatie van al die informatie is echter een heel ander verhaal. Juist daarbij kan de makelaar nog steeds een doorslaggevende rol spelen als adviseur bij waarschijnlijk de grootste aankoop in iemands leven.

Sociale media worden voor consumenten steeds belangrijker als het gaat om informatie zoeken, vinden en in contact komen met de makelaar. Online beoordelingen, de mening van online 'vrienden', snel en eenvoudig een vraag stellen via Twitter, Facebook of chat; voor veel mensen is dit al de gewoonste zaak van de wereld. Voor makelaars betekent dit dat ook zij meer en meer gebruik gaan maken van deze 'nieuwe' mogelijkheden en andere communicatiekanalen. Aan mij de uitdaging om hen hiermee kennis te laten maken en de voordelen te tonen. Nieuwe media kunnen een belangrijke kruiwagen zijn in de carrière van een makelaar. Ik leer mensen graag hoe ze die kunnen inzetten."

"Economie in klare taal" door docent Jan Buist.

"Mijn naam is Jan Buist, ik ben 52 jaar en ik woon in de Achterhoek. Vanuit dit prachtige gebied reis ik al ruim 5 jaar kriskras door Nederland om voor NVM SOM de vakken Vastgoedeconomie en FFT (Financiën, Fiscaliteiten en Taxeren) te geven voor de opleiding tot (Assistent) Register Makelaar-Taxateur. Daarnaast schrijf ik lesboeken voor deze vakken.

Huizenmarkt, makelaardij en economie… wat hebben die met elkaar te maken? Rol en gedrag van politiek, banken, huizenbouwers en consumenten spelen op elkaar in. Dat heeft gevolgen voor de huizenmarkt en dus voor de makelaardij. Zaken als de Icesave-crisis en de huidige stand van de woningmarkt zijn goed vanuit de economiete verklaren.

Makelaars zijn goed in communicatie, willen snel resultaat. Mijn manier van lesgeven is doelgericht (het examen halen!) en past daarom goed bij de doelgroep. Daarnaast vind ik de sfeer in een groep belangrijk. Ik heb te maken met verschillende mensen en uiteenlopende opleidingsniveaus. Dat maakt het lesgeven extra interessant en ik voel me betrokken bij "mijn" cursisten. Mijn stijl van lesgeven is helder, praktisch en met humor. De cursisten ervaren deze stijl als duidelijk en boeiend. "Economie in klare taal" is mijn motto!"

Een NVM SOM cursist aan het woord over Jan op LinkedIn: "Met heel veel plezier les gehad van Jan Buist. Jan blinkt uit door zijn nuchtere geestigheid en een helder overzicht over de lesstof. Mede dankzij hem heb ik mijn examen glansrijk (en met plezier en interesse) gehaald!

Rob Sax, beleidsmedewerker van branchevereniging NVM over het belang van educatie.

"Kwaliteit is niet statisch. Kwaliteit zit in de beleving van de klant. Iedere klant is weer anders en dat geldt dus ook voor de door hem verlangde kwaliteit. Dit is des te meer het geval als je geen tastbaar product levert (dat stuk kan gaan) maar een dienst. Makelaardij is een 'people-business' bij uitstek. Natuurlijk moet je verstand hebben van bouwkundige en juridische zaken etcetera, maar bovenal ben je dienstverlener.

Naast een dienstverlener in hart en nieren die kwaliteit boven alles zet, is een NVM makelaar onafhankelijk, betrouwbaar en deskundig. Dit houdt in dat de makelaar, geheel vrij, zijn eigen plan moet kunnen trekken om de belangen van zijn opdrachtgever zo goed mogelijk te behartigen. De makelaar houdt vertrouwelijke informatie voor zich, maar laat verder precies zien wat hij doet. Hoewel organisaties als de NVM je hierbij behulpzaam kunnen zijn, is dit voornamelijk iets wat in jezelf zit. Deskundigheid daarentegen is voor een groot deel te leren.

Ook aan de deskundigheid worden hoge eisen gesteld. De NVM stelt opleidingseisen aan de makelaars en met ingang van 2012 voor woonobjecten ook aan kandidaat- en assistentmakelaars.

Om NVM makelaar te kunnen worden, dien je gecertificeerd te zijn bij VastgoedCert. Daarvoor dien je een zestal theorie-examens en een uitgebreid praktijkexamen af te leggen. Een goede voorbereiding op deze examens is van groot belang. Kies daarvoor een opleiding die aansluit bij de praktijk waardoor je meteen kunt zien wat de praktische waarde van een stuk theorie is. Kijk bijvoorbeeld of er aan de opleiding ook makelaars verbonden zijn. Tip: met de zes theorie-examens kun je je al kwalificeren als kandidaat-makelaar.

De NVM heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Aangezien VastgoedCert in de jaarlijkse bijscholing voor makelaars de nadruk legt op de deskundigheid, ziet de NVM graag dat je daarnaast trainingen volgt die zich richten op de kwaliteitsbeleving bij de klant. Want daar draait het uiteindelijk allemaal om!"