Dé opleidingensite voor hbo en hoger
Gepubliceerd op: 1 december 2016
Auteur:
Organisatie: Beeckestijn Business School


De maakbaarheid van je carrière

Jouw nieuwe baan moet nog uitgevonden worden…Jasper, wat wil jij later worden? Vlogger, zegt Jasper tegen z'n opa.

Of DJ! Geen brandweerman of astronaut. Wehkamp heeft een vlogger aangenomen. Die mag content over mode gaan delen op kanalen zoals Youtube. Wehkamp is de enige niet, veel moderne 'brands' huren vloggers in.
De banen die op dit moment 'hot' zijn, bestonden vijf jaar geleden nog niet. Nu zal Jasper niet zo snel zeggen dat hij 'Big Data Manager' bij een internationale private bank wil worden, maar dit soort banen zijn a. zeer gewild maar b. lastig in te vullen.


Generalisten hebben het moeilijk

Steeds meer organisaties, en niet alleen de commerciële bedrijven of grote merken, zoeken moderne specialisten die de hoed en rand weten van social, digital, insights, journeys en online. De generalisten hebben het moeilijk. De lange termijn plannen worden links en rechts ingehaald door de 'agile managers'. Nog zo'n nieuwe beroepsgroep waar 5 jaar geleden slechts een enkeling mee bezig was, maar die nu steekhoudende posities inneemt bij allerlei bedrijven en instellingen. De MBA-doctrine van de lange termijn strategie dichtgetimmerd met rigide plannen is over en uit.


Lifetime employment

Al langer blijkt dat een 'lifetime employment' met een passend pensioen niet meer van deze tijd is. Op de zevensprong van keuzes staat op de afslag van ondernemerschap een lange file. ZZP-ers, startups, scale-ups en buy-outs… zijn aan de orde van de dag. Kleine, nieuwe ondernemingen veranderen 'disruptief' de traditionele wereld. Ze concurreren met veel moed, maar ook met succes, met de gevestigde orde zoals het energiebedrijf Van de Bron met Nuon en Essent. Die komen vervolgens weer met professionele reacties waardoor in een rap tempo een markt verandert. Social sharing levert nieuwe multinationals op. Grote bedrijven snappen de kunst van startups steeds beter. Vooral ook door getalenteerde en gespecialiseerde managers in te huren die niet op zoek zijn naar een vaste bureaustoel met bijhorende zekerheden, maar die een uitdaging krijgen de wereld helpen te veranderen.


Van social naar psyche

Mogelijk dat je nog niet eerder een vacature hebt gezien waarin een 'Blockchain Engineer' wordt gevraagd. Maar, let op: dit jaar ontstaan de eerste job-opportunities. Voor banken, maar vooral ook voor startups die de oude vertrouwde wereld van het grote geld gaan aanpassen. Technische functies met een hoog marketinggehalte. Met verstand van cryptografie, gedistribueerde systemen en processen, het kunnen opstellen en werken met 'hash' algoritmes. Met name het fenomeen van 'algoritme' gaat een buzzword worden in de business. Het is feitelijk een reeks instructies die naar een beoogd doel leiden. Dus stel je marketingdoel op en volg via iteratie, informatie en logica de stappen op om daar te belanden. Dankzij vooral het data-deel zijn algoritmes zoals toegepast door o.a. Tinder en Google uitermate scherp en accuraat in de vaststelling van de gemoedstoestand van de klant.
Google, Facebook, LinkedIn, Twitter en Über werken met algoritmen. Zij niet alleen. Ook banken, de Belastingdienst en het medische stelsel zullen gebruik gaan maken van algortimes bij 'predictive modelling'. Uiteraard met de bijhorende functies en projecten. De kunst van algoritmes ontwikkelen zien we al terug bij veel bedrijven die op professionele wijze aan business- en marketing-planning doen.

Jouw gedrag op social media geeft aan of je al dan niet lekker bezig bent. Er bestaan apps als Crystal Knows waarmee kloppende psychologische profielen van je worden opgesteld zonder dat er een vragenlijstje bij komt kijken. Big Data uitgelegd naar jouw psyche. Profielen bouwen met algoritmen. Gedrag en situatie 'benchmarken' leidt tot voorspellende inzichten in je, ja wat eigenlijk… status, gevoel, carrière, gezondheid. En met name de laatste leidt tot discussies over privacy. Big data analytics kan een positieve invloed hebben op de manier waarop we aan marketing doen. Immers, we kunnen nog beter voorspellen wat onze doelgroep wil, zonder (!) in spam te vervallen. Dus beter, goedkoper, en 'gepast'.



De 'hottest skills' te vinden op LinkedIn in 2015…


Hoe maak je jouw eigen carrière?

  • Blijf continu zelf investeren in jouw (kennis)ontwikkeling. Wacht niet op jouw leidinggevende of de afdeling HR; neem zelf initiatief, volg een opleiding.
  • Investeer in een sterk netwerk; wees actief op relevante social mediakanalen, bezoek bijeenkomsten, congressen en spreek nieuwe mensen. Participeer.
  • Wees nieuwsgierig; sta open voor nieuwe ontwikkelingen, technologie.
  • Participeer online; volg relevante blogs, sprekers en experts. Interacteer en deel.
  • Zet je eigen ontwikkeling op de agenda, reserveer er tijd voor.
  • Staar je niet blind op een vaste baan; denk ook in projecten en andere constructies.
  • Benut de mogelijkheden van online; er zijn enorm veel (gratis) kennisdocumenten als whitepapers en e-books online te vinden die je kunnen helpen.

Kennis vervangt ervaring

Ervaring is noodzakelijk, maar up-to-date kennis is nodig om bij te blijven bij de continue veranderingen van bijvoorbeeld nieuwe modellen en technologieën. Hoe gaan we om met nieuwe concurrentiemodellen in de markt van peer2peer waar 'app-achtige bedrijven' zoals AirBNB, Über en SnappCar zich in bewegen. Nieuwe verdienmodellen waarbij er nergens een boekje te koop is wat hierop je traditionele antwoord zou moeten zijn. Ervaring telt minder mee, want dit is een nieuwe realiteit. Kennis is de meest kritische succesfactor. En kennis is pas kennis als je deze actueel kunt houden.
Ervaring veroudert zo snel dat je op lichtsnelheid moet werken om de kennis accuraat te houden. Je moet dus wel trainen. Waarom? Eerder was een diploma en het hebben van een netwerk voldoende om een carrière op te bouwen. Nu niet meer. Het gaat nu om relevante kennis van 'vandaag' en een beetje van 'morgen'. Direct toepasbaar.


Create your own job (CYOJ)

We gaan naar een snack-carrière. We snacken veel, proeven, doen af en toe wat en soms is het van een relatief langere duur. We krijgen ook veel minder typische carrières aangeboden. Wel veel tijdelijke en taakgebonden contracten. Snacks dus. Dat vergt flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Met name omdat het gaat om prestatie en niet om uren. Veel uitzendbureaus en headhunters creëren nu al job-opties met een prestatie-garantie. 1 op de 8 jobs op management niveau zijn al niet meer gerelateerd aan tijd maar aan resultaat.
CYOJ… Create your own job en advies is dan ook het recht in eigen handen te nemen. Werk continu aan relevante kennis waarmee je je eigen toekomst zeker stelt. Net als met sporten, even stoppen en je groeit weer dicht, dat is met kennis net zo. Je eigen carrière is net zo vers als de kennis die je bezit.

Beeckestijn Business School is hét opleidingsinstituut voor online marketing, communicatie, e-commerce & sales en klantgericht ondernemen en combineert strategie, theorie en praktijkkennis in kortdurende, praktische opleidingen op verschillende niveaus. Naast het geven van opleidingen op post-HBO en postdoctoraal niveau, biedt Beeckestijn Business School ook korte opleidingen die verdieping bieden binnen een vakgebied, branchespecifieke masterclasses en op maat gemaakte in-company trajecten.
Doel van Beeckestijn is het ontwikkelen en aanbieden van kortdurende hoogwaardige opleidingen waarbij de opgedane kennis direct in de praktijk kan worden ingezet.

#kennisdelen
Delen is vermenigvuldigen. Bij Beeckestijn Business School delen we graag onze vakkennis. Niet alleen via onze docenten en de colleges van de diverse opleidingen. Ook organiseren we regelmatig clinics; 2 uur durende kennissessies over een bepaald onderwerp die voor iedereen gratis toegankelijk zijn. Of we publiceren regelmatig whitepapers; kennisdocumenten over een bepaald onderwerp die gratis te downloaden zijn via onze website.

kijk voor meer informatie op www.beeckestijn.org