Dé opleidingensite voor hbo en hoger
Gepubliceerd op: 1 april 2017
Auteur:
Functie: Oprichter Rivercloud
Organisatie: Rivercloud
Bron: http://www.rivercloud.nl


7 Simpele Stappen Voor Meer Leads Met LinkedIn

Regelmatig vragen mensen mij tijdens een training hoeveel tijd je op LinkedIn zou moeten doorbrengen. Ook denken velen dat je pas succesvol kunt zijn met LinkedIn als je er de hele dag op actief bent. Niets is minder waar. In dit artikel laat ik zien hoe je met slechts 15 minuten per dag veel plezier en succes met LinkedIn kunt beleven. Zo breid je jouw netwerk uit en bouw je met plezier aan relaties. Hierbij 7 simpele stappen voor meer leads met LinkedIn.




1) Feliciteer!
Tijd: 2 minuten.

Loop elke dag even door je meldingen van baanwisselingen en verjaardagen. Die vind je bij 'Notifications'. Druk niet op de standaard 'gefeliciteerd'-knop, maar pas het bericht even persoonlijk aan. Zo'n felicitatie wordt echt als attent ervaren. Een simpele actie om top-of-mind te blijven!


2) Who viewed your profile? Tijd: 2-3 minuten.

Het is een van de meest populaire acties op LinkedIn: kijken wie je profiel heeft bezocht. Je kan met de gratis versie de laatste 5 bezoekers terugzien. Bekijk deze optie dus dagelijks, zodat je geen potentiële leads mist. Ik zie het als een gemiste telefoonoproep: het is aan jou wie je terugbelt. Vaak blijkt het een mooi startpunt van een nieuw contact en/of conversatie, wat mij al veel heeft opgeleverd.

Het is heel goed mogelijk dat een bezoeker van je LinkedIn-profiel op zoek is naar een professional zoals jij. Waarom zou je hen niet verder helpen?

Je kan bijvoorbeeld het volgende bericht sturen:

"Beste <naam>,

Bedankt voor het bezoeken van mijn profiel! Kwam je er toevallig langs of ben je ergens naar op zoek? Laten we connecten op LinkedIn. Zo blijven we bij elkaar in beeld en kan ik je beter verbinden met mijn netwerk.

Prettige dag!

Victor Huiting
Rivercloud''

3) Wie heeft je uitgenodigd om te linken? Tijd: 1 minuut.

Wees kritisch over wie je toelaat tot je netwerk. Ook kan je voordat je iemand toelaat, eerst antwoorden en om toelichting vragen. Zeker als iemand niet de moeite neemt de uitnodiging te personaliseren of aan te geven waarom hij of zij wil linken. Ik vraag me af waarom die ene Indiase student mij wilde linken toen hij mijn Nederlandse profiel las… LinkedIn is geen numbers game.
Als ik een training heb gegeven of naar een netwerkbijeenkomst ben geweest en daarna een verzoek tot connecten ontvang, dan accepteer ik echter vrijwel altijd.

4) Volg op na de connectie: Tijd: 2 minuten.

Verwelkom je nieuwe connectie in je netwerk door snel een welkomstbericht te sturen. Dat komt onderscheidend en attent over. Geef aan wat je interessant vindt aan iemands profiel of benoem een gemeenschappelijke interesse of bezigheid. In de opvolgmail heb je bovendien meer tekstruimte. Daarmee kan je aangeven waarom jij van waarde bent voor de ander. Ga het gesprek aan en probeer de ander oprecht verder te helpen. Deel bijvoorbeeld een link naar een interessant artikel of stel een prikkelende vraag.

Voorbeeldtekst:

''Beste <naam>,

Bedankt voor je connectieverzoek! Ik voeg je graag toe aan mijn netwerk. Ik zie dat we een aantal gemeenschappelijke connecties (interesses) hebben. Je profiel geeft aan dat je graag bezig bent met <onderwerp> > Hoe ga jij om met…/waar loop jij tegenaan m.b.t. <onderwerp>

Groet, Victor - Rivercloud''

Ben je een blogger? Dan kan je ook een link naar je blog sturen (als je denkt dat die van waarde is) en vragen wat men ervan vindt. Een valkuil is dat sommige mensen dan direct een salespitch versturen. Niet meteen doen: dit werkt averechts. LinkedIn is geen salesplatform. Mensen komen er om inzichten op te doen en relaties te bouwen. Help de ander. Neem hiervoor de tijd en ga niet voor de quick win. Je zal zien dat dit op termijn het beste rendement oplevert.

5) Bouw actief aan je LinkedIn-netwerk. Tijd: 3 minuten.

Tijdens mijn LinkedIn-trainingen vraag ik cursisten vaak of ze de kwantiteit of kwaliteit van hun netwerk belangrijker vinden. Het antwoord is altijd unaniem: kwaliteit. Toch besteden de meesten op LinkedIn meer tijd aan het accepteren van connectieverzoeken dan aan het versturen ervan. Dat betekent dat anderen (vaak onbekenden) je netwerk vormgeven. Prima als je deze (selectief) accepteert, maar mijn advies is om ook proactief zelf mensen uit te nodigen met wie je wil verbinden. Zo groeit je netwerk met de juiste mensen.

Je netwerk uitbreiden kan op verschillende manieren:

  • Heb je recentelijk genetwerkt of ben je naar een vakbeurs geweest? Kijk naar de nieuwe contacten, selecteer een aantal interessante en verstuur een connectieverzoek.
  • Kijk ook eens rond in groepen op LinkedIn. Over elk denkbaar onderwerp is wel een groep te vinden. Word lid, discussieer mee en geef eens advies. Als mensen je zo een beetje leren kennen, kan je daarna een connectieverzoek sturen.

Tip: pas altijd je connectieverzoek even aan. Dat is persoonlijker en dus een betere manier om aan relaties te bouwen. Je vergroot ook de acceptatiekans.

6) Ga het gesprek aan na reacties, likes of comments. Tijd: 5 minuten.

Heb je likes of comments ontvangen op je statusupdate of blogartikel? Dat is goed nieuws! Het doel van content plaatsen is immers interactie op gang brengen. Bedank hiervoor met een like en/of comment. Helaas is sinds de recente LinkedIn-update niet meer te zien wie je artikel gedeeld hebben. Hopelijk keert die functie snel weer terug.
Discussies zijn een mooie kans om in beeld te komen bij tweedegraads-connecties. Meer interactie betekent meer bereik. Soms creëer je een sneeuwbaleffect. Het is belangrijk om dit vlot te doen, zodat je het ijzer smeedt wanneer het heet is. Een comment kan je liken of je kan eventueel een reactie achterlaten met een bedankje of een vraag. Of stuur een privébericht! Mijn ervaring is dat reacties van anderen waardevolle inzichten opleveren en je netwerk laten groeien.



Tip: Een variant is het liken en commenten op blogs en statusupdates van anderen. Zo maak je jezelf zichtbaarder en deel je andermans kennis en meningen met je eigen netwerk. Hiermee inspireer je anderen en bouw je aan relaties. Oftewel: win-win.


7) Plaats een statusupdate. Tijd: 1 minuut.

Door elke werkdag een update te plaatsen, bereik je per maand 80% van je netwerk, blijkt uit onderzoek. Voeg met deze updates wel altijd zoveel mogelijk waarde toe voor je netwerk.

Enkele ideeën:

  • updates over je bedrijf en nieuws uit je industrie
  • behaalde mijlpalen, zoals certificering of een gewonnen prijs
  • vraag om feedback of advies
  • deel een foto van een event of training, zoals:

Kijk goed wat aanslaat bij je doelgroep. Waar komen de meeste reacties op? Waar help je ze het beste mee? Met die kennis kan je updates beter toespitsen op de behoefte van je netwerk. Zo deel ik regelmatig updates over sales en social selling van sites zoals https://learning.linkedin.com of Salesforlife.

Conclusie/samenvatting:

Met deze dagelijkse routines kan je in korte tijd je netwerk uitbreiden, je zicht- en vindbaarheid vergroten en aan nieuwe relaties bouwen. Mijn ervaring is dat het echt waardevolle inzichten en leads oplevert.